אקולוגיה של האבקה (סמינריון)

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6430
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

תקציר אחד השיחים הנפוצים ביותר בבתה ובחורש הפתוח בחבל הים התיכוני הוא הל. השעיר. צמח זה הינו חלוץ לאחר שרפות באזור הים התיכון. הוא פורח בשעות הבוקר, וחרקים רבים, בעיקר דבורים, באים לאסוף את אבקתו הכתומה. בשעות אחר הצהריים מתקמטים עלי הכותרת ונושרים, הפרח חי רק יום אחד. בשנים האחרונות חלה עליה ברמות הקרינה האולטרה סגולה מסוג B (UV-B) בכדור הארץ, עליה זו הביאה חוקרים רבים לבדוק את השפעתה של קרינת UV-B על צמחים שונים.
ניסויים שנערכו בהקרנת UV-B  על צמחי הלותם השעיר, במטרה ללמוד כיצד משפיעה הקרינה על צמח זה, הראו עליה של 18% במספר הזרעים לפרי, ועליה של 41%  במספר הזרעים לצמח בשיחי הל. השעיר שנחשפו לקרינה, בהשוואה לצמחי הביקורת. בניסוי נוסף בו נבדקו מספר הפירות והפרחים, לא היו כל שינויים בין קבוצת הניסוי השונות. מאחר ולא נמצאו שינויים בעקבות קרינת ה UV-B במבנה החיצוני של הפרח וצבעו, פנו החוקרים לבדוק את אברי הרביה של הפרח. בבחינה של כמות האבקנים השחלות וגודל הצופן, מצאו כי בפרחים שהוקרנו בקרינת UV-B היה גודל הצופן פי שניים מגודלו של הצופן בפרחי הביקורת. בבחינת ההשפעות של קרינה זו על התנהגות החרקים, התברר כי היתה עליה גדולה מאוד בזמני הביקור של הדבורים (42%) ושל החרקים גונבי הדבש (92%) בפרחים שהוקרנו בקרינת UV-B בהשוואה לפרחי הביקורת. בהנחה שהעליה בגודלו של הצופן מביאה לעליה בכמות הצוף בפרח החליטו החוקרים לבדוק האם כמות הצוף הגדולה יותר בפרחי הניסוי, היא הגורם לעליה בזמן השהיה של החרקים. לצורך ניסוי זה הוסף סוכר חיצוני לפרחים מסויימים באתר הניסוי, והתנהגות החרקים תועדה באמצעות מצלמת וידאו. מניתוח סרטוני הוידאו מאתר הניסוי, התברר שתוספת צוף אינה משפיעה על תדירות ביקורי הדבורים, שמהוות את המאבק העיקרי של הל. השעיר, אך מאריכה את משך זמן הביקור בכ- 30% בפרחים שהוקרנו בקרינת UV-B בהשוואה לביקורי הדבורים בפרחי הביקורת שלא הוקרנו.
קרינת UV-B גורמת שינוי משמעותי במבנה הפרח שמתבטא בהגדלת הצופן ומכאן כנראה להגדלת כמות הצוף שהפרח מפיק כתגמול למאביקים. הגדלת כמות הצוף לא גרמה לעליה בתדירות הביקורים של הדבורים, המאבק העיקרי של הל. השעיר, אך העלתה משמעותית את משך הביקור של הדבורים בפרח.
הזמן הנוסף שבו שהו הדבורים בפרח סייעה להעברת האבקנים לצלקת, ומכאן להאבקה מוצלחת יותר בהשוואה לפרחים שלא הוקרנו ב UV-B. האבקה גדולה יותר התבטאה בכמות זרעים גדולה יותר ולעליה בגודל ובמסת הפרי לפרח.