מיומנויות חברתיות של תלמידים לקויי למידה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3394
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

מיומנויות חברתיות של ילדים לקויי למידה הקדמה עבודה זו תעסוק בקשייהם החברתיים של תלמידים לקויי למידה, שמספרם בכיתות רגילות  הולך וגדל וזאת לאור ההתעוררות שחלה בשנים האחרונות ברמת מודעותם של אנשי מקצוע והורים, ובאבחון הלקות בגיל מוקדם באופן יחסי לעבר.
הנחתי היתה שתלמידים לקויי למידה הסובלים מקשיים אקדמיים יסבלו גם מקשיים בתחום הכישורים החברתיים-רגשיים. בעבודה אסקור את אוכלוסיית הילדים עם לקויי הלמידה תוך דגש על הקשיים בכישורים החברתיים בקרב ילדים עם לקויי למידה ואת מידת מקובלותם החברתית של תלמידים אלו.
לדעתי, הצלחת שילובם של תלמידים לקויי למידה במערכת החינוך הרגילה תתקיים רק כאשר יתנו את הדעת לקשים החברתיים בד בבד לתשומת הלב שניתנת לקשיים אקדמיים.
לכן על הטיפול בליקויי הלמידה להיות טיפול הוליסטי היכול לשפר הן את הקשיים האקדמיים והן את הקשיים החברתיים-רגשיים, מתוך תובנה שרק טיפול כזה יקדם את התלמידים באופן הרצוי וישלבם הלכה למעשה. בעבודתי ציינתי מספר דרכי תגובה והתערבות יעילות לקידום ולשיפור מיומנויות חברתיות אצל ילדים לקויי למידה.
לקויי למידה – הגדרה ומאפיינים ארגון ה-   Interagency Committee on Learning Disabilities)ICLD  הגדיר בשנת 1987 את אוכלוסיית לקויי הלמידה :לקויות למידה הוא  מונח כללי המתייחס לקבוצת הפרעות הטרוגניות המתבטאות בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש של הקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה, חשיבה הגיונית, כישורים מתמטיים או כישורים חברתיים. הפרעות אלו הן פנימיות לפרט, ומניחים כי הן נובעות מדיספונקציה במערכת העצבים. על אף שלקות הלמידה יכולה להתרחש בו זמנית עם תנאים מקבילים אחרים (פגיעה חושית, פיגור שכלי הפרעה רגשית וחברתית), או השפעות סביבתיות ( הבדלים תרבותיים, הוראה לא מספיקה או לא מתאימה וגורמים פסיכולוגיים) ובעיקר עם לקות קשב, שיכולים לגרום לקשיי למידה, אין לקות הלמידה תוצאה ישירה של תנאים והשפעות אלו (ICLD, 1987  אצל Hooper & Willis,1989 ).
הגדרה זו כוללת קשיים חברתיים כמרכיב משמעותי, שווה ערך, לקשיים האחרים. הגדרה זו מתייחסת לכך שתלמידים רבים המוגדרים כלקויי למידה הינם בעלי קשיים משמעותיים ביצירת יחסים חברתיים ושמירתם.  ההגדרה על פי ה- DSM-4  ((APA,1994 מציינת כי " הפרעות בלמידה מאובחנות כאשר הישגיו של הפרט במבחנים אידבידואלים בקריאה, חשבון או הבעה בכתב הם במידה מהותית מתחת למצופה ביחס לרמת בני גילו, לבית הספר ולרמת האינטליגנציה" (עמ' 46). עוד מצויין בהגדרה כי " דה- מורליזציה, הערכה עצמית נמוכה וקשיים במיומנויות חברתיות עשויים להיות קשורים להפרעות בלמידה".
……