גלובליזציה והפרטת שירותים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 8034
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

גלובליזציה והפרטת שירותים – תקציר העבודה הסמינריונית (בציון 98!!!) סוקרת את המצב במשק, מגדירה את המושג גלובליזציה עפ"י מס' מקורות וסוקרת באופן כרונולוגי את התפתחותה:
החל מהתמורות שחלו בכלכלה העולמית מאז מלה"ע ה-2, דרך התפתחות תופעת חברות רב לאומיות והשלכתה על המבנה המרחבי של יצור והמסחר בעולם, היווצרות גושי סחר בינלאומיים, סקירת  הסכמי גאטט (GATT) וארגון הסחר העולמי (WTO).
 בהמשך, הגדרת המושג הפרטה עפ"י מס' מקורות, פירוט כלל סוגי שירותים הניתנים להפרטה, דרך סוגי הפרטה.
טיעונים מנומקים ע"י מס' מקורות בעד ונגד הפרטה.
סקירת הקפיטליזם פרוטקציוניסטי.
פירוט מקיף ומתכלל על ההפרטה בישראל בכלל ועל הפרטות שבוצעו בישראל, פירוט הסיבות להפרטה בשירותים מוניציפליים בישראל, הגורמים להעברת השירותים המוניציפליים לידיי קבלנים, מעשה – הפרטה בשירותים מוניציפליים – מדיניות ההפרטה במזגר המוניציפלי, היקף ההפרטה במגזר המוניציפלי, עמדות הצדדים בעד ונגד, תוך סקירה מקיפה של  טענת הרשות המוניציפלית וכמובן, טענות ארגוני העובדים – המתנגדים לתהליך ההפרטה.
סקירה מקיפה של ההפרטה בבריטניה – ניסיונות ולקחים(רות קינן 1990).
סיכום ומסקנות.
תוכן העניינים
מס"ד הנושא עמודים
1 מבוא – סקירת המצב.
3-4
2 הגדרת המושג גלובליזציה.
5
3 התמורות שחלו בכלכלה העולמית מאז מלה"ע ה-2.
5-7
4 התפתחות תופעת חברות רב לאומיות והשלכתה על המבנה המרחבי של יצור והמסחר בעולם.
8-11
5
היווצרות גושי סחר בינלאומיים.
11-14
6 הסכמי גאטט (GATT) וארגון הסחר העולמי (WTO).

1 4-15
7
הגדרת המושג הפרטה.
15
8 סוגי שירותים הניתנים להפרטה.
15-16
9
סוגי הפרטה.
16-17
1 0 טיעונים בעד ונגד הפרטה.
17-18
1 1
קפיטליזם פרוטקציוניסטי.
18
1 2
הפרטה בישראל.
19
1 3
הפרטות שבוצעו בישראל.
20-22
1 4
  הסיבות להפרטה בשירותים מוניציפליים בישראל.
23
1 5
הגורמים להעברת השירותים המוניציפליים לידיי קבלנים.
24
1 6
מעשה – הפרטה בשירותים מוניציפליים – מדיניות ההפרטה במזגר המוניציפלי.

5
1 7
היקף ההפרטה במגזר המוניציפלי.

5
1 8
עמדות הצדדים בעד ונגד.
26
1 9
טענת הרשות המוניציפלית.
26
2 0 טענות ארגוני העובדים – המתנגדים תהליך ההפרטה.
2 7
2 1
ההפרטה בבריטניה ניסיונות ולקחים(רות קינן 1990).
28-29
2 2
סיכום ומסקנות.
30-31
2 3
ביבליוגרפיה.
32-33
מבוא
– סקירת המצב      אחד הנושאים המרכזיים, המתפתח ומתרחש במהירות רבה מאז מחצית שנות ה 70 ברחבי העולם ובישראל הנו רעיון ההפרטה PRIVATIZATION.
מגמה כללית זאת היא תוצר מצטבר של גורמים שונים הקשורים זה בזה: זמינות פוחתת של משאבים; נטיות לצמצום היקף המנגנון הציבורי; אי שביעות רצון מרמת השירותים הציבוריים; ורצון הציבור להגדיל את חופש הבחירה שלו.ההפרטה באה לצמצם את הסקטור הציבורי ולעודד ניהול עסקי כחלק מייעול תפקוד המשק (יהודה לאון 1990).
      מאריו קואומו, מושלה של מדינת ניו יורק ב 1982 הגדיר בתמציתיות את רעיון ההפרטה "הממשל אינו חייב לספק לציבור שירותים. הוא רק חייב לוודא שהם יסופקו לו". כלומר רעיון ההפרטה הוא שראוי ואף רצוי ששירותים ציבוריים יסופקו ע"י הסקטור הפרטי.
     התפיסה שעומדת מאחורי מדיניות ההפרטה, היא שתחרות הנה הכוח המניע את המגזר הפרטי לאיכות וליעילות. אי יעילות בסקטור הפרטי משמעותה יציאה מהמשחק. גוף ממשלתי לעומת זאת פטור, על פי רוב, מן הצורך להתייעל שכן הוא פועל בתנאי אי תחרות. כפיר אהרן (1997) מציין, כי עלות השירות הציבורי אינה משקפת הקצאה אופטימלית של משאבים, אלא תוצר מצטבר של תקציב היסטורי.
     בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית ברמת הציפיות של התושבים משירותי הרשויות המקומיות.
שיקולים עסקיים בניהול מערכות תופסים את מקומם של שיקולים אחרים. האזרח מצפה ותובע רמת שירות גבוהה יותר מבלי שיעלו את מחיר העבודה. תביעות ההתייעלות מלוות בידיעה שהדבר אפשרי. אן ספק שמערכות מוניציפליות רבות ובהן רשויות מקומיות עטורות "שומן" רב שהציבור שילם עד כה את מחירו (שטאובר יהושוע  1997).      במצב של מחסור במשאבים, וקיצוץ בתקציבים נדרשת הרשות לסוגיה כיצד להמשיך בקיום מערך השירותים העירוניים. הפתרון במציאות החדשה הנו ראייה כלכלית של התקציב העירוני.
שם המשחק הוא הבראה, התייעלות והפרטה.
בשנים האחרונות עושות הרשויות המקומיות ניסיונות להפעלת שיטות ניהול חדשניות תוך כדי ניסיון לא לפגוע באיכות השירותים שהן מספקות. מהשיטות הדומיננטיות שקנו להם אחיזה בשירותים המוניציפליים היא המעבר לביצוע חלק מהעבודות באמצעות קבלנים. מגמת הפרטה זאת משתלבת עם התפתחויות מקבילות ברוב מדינות העולם (כ"ץ י. מבורך ב.
1994).
         עבודה זאת תסקור את תהליך הגלובליזציה באופן מפורט, תוך מתן דגש לסוגיית ההפרטה בכלל ובדגש על השירותים המוניציפליים בישראל,ולניסיון לשלב עבודת קבלנים בפעילותיה השונות של הרשות המקומית. אנסה לענות על הסוגיה המרכזית: אם להפרטת שירותים ברשות המוניציפלית יש כל כך הרבה יתרונות מדוע לא מופרטים שירותים רבים יותר ברשויות המוניציפליות.
ברצוני לנצל עבודה זו ולהודות מקרב לב לד"ר -על שנתיים של גילויים חדשים בתחום הגלובלי – ופתיחת צוהר לעידן חדש שלא הכרתי לפני כן.