העבודה עוסקת בנושא כאב תוך שימת דגש על כאב בקרב ילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 2966
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

העבודה עוסקת בנושא כאב תוך שימת דגש על כאב בקרב ילדים.
מטרת העבודה היא לנסות ולהבין את מקורו של הכאב אצל ילדים, סיבותיו, ההשפעות ההתפתחותיות, המשפחתיות והחברתיות על כאב הילד ולבסוף את הדרכים להתמודדות עם הכאב.
העבודה כוללת ניתוח מחקר שנעשה לאחרונה על ידי אנטואינט קוג'ינינגברג וב נחקרה התופעה של ילדים המתלוננים על כאב כרוני בלתי מוסבר.
הגדרת כאב:
 מקור המילה כאב הוא במילה הלטינית poena שפירושה עונש. הכאב נתפס כעונש על חטא. ההגדרה הרשמית שפרסמה האגודה העולמית לחקר הכאב היא, שכאב הוא תחושה סובייקטיבית בלתי נעימה שמקורה בנזק לתאים, או שמתורגמת באופן פסיכולוגי כנזק לתאים. תופעת הכאב מוגדרת בצורה שונה על ידי מחברים שונים. בצורה אינטרוספקטיבית הוא יכול להיות מוגדר על ידי כל אדם אך מדענים התקשו להגדיר אותו. לפי  Sternbach(1968) כאב הוא מה שאנו מרגישים. זוהי הרגשה סובייקטיבית שלא ניתן להעביר אותה בצורה ורבלית באופן מושלם למישהו אחר וקיימים בה אספקטים אישיותיים אינדיבידואלים. כאב הוא ייחודי, פרטי ואישי ואי אפשר לחקרו". גם לדעתו של Serjeant ( 1969  (אי אפשר להגדיר את תחושת הכאב וגם אין צורך לעשות זאת מכיוון שכל אחד יודע מהו כאב.
 (1968 ) Bishof טוען כי כאב הוא מה שהאדם אומר שכואב ואין לנו את היכולת והאפשרות לחקור מעבר לכך. Buytendijk (1961)  אומר שתופעת הכאב אינה יכולה להיות מוגדרת באיזושהי דרך אובייקטיבית. לדעתו זו שאלה של הבחנה- האם הכאב הוא תחושה (sensation) או רגש (feeling) לכאב יש תכונות של תחושה מכיוון שמקורו בגירוי, ומצד שני יש לו גם תכונות של הרגשה לכן יש הסכמה שהכאב הוא גם תחושה וגם הרגשה.
אי אפשר לגדול או להתקיים מבלי לחוש כאב. התינוק היוצא מרחם אימו חש כאב הנגרם על ידי לחץ הצירים. שום ילוד לא נמלט מכאבי החיסונים והבדיקות עוד בטרם יצא את בית החולים ובהמשך, ברית מילה, כאבי גזים, כאבי צמיחת השיניים ועוד. בצד האי נוחות והסבל שהוא גורם, לכאב יש תפקיד בהתפתחות הילד: הכאב משמש איתות אזהרה נגד סכנות.
דקארט (1664) דימה את הכאב לפעמון כנסיה שתפקידו להתריע. ואכן, ילדים שאינם חשים כאב בגלל פגם נוירולוגי חשופים יותר לפציעות ולמחלות. ילדים מצפים שהמבוגרים האחראים להם- הורים, אנשי רפואה וחינוך יקלו את מצוקתם, אך לא תמיד הם מסוגלים לעמוד במשימה. תיאוריות המסבירות היווצרות כאבים מעט ידוע לנו על דרכו של הכאב אל המוח. התיאוריה המסורתית, המוכרת-