עבודת סמינר בנושא מלחמת לבנון ומלחמת וויטנאם בראי הקולנוע הישראל והאמריקני 24500 מילים 60 עמודים

תקציר העבודה

הייצוג הקולנועי של מלחמות שנויות במחלוקת הינו נושא מרתק. ההתמודדות עם נושא כה קונפליקטואלי ורגיש דרך מסך הקולנוע נעשית ע"י בימאים שונים ומבעד פריזמות שונות . כל בימאי ותסריטאי לוקחים  את מלחמת וויטנאם או מלחמת לבנון כ"חומר גלם" . מכאן והלאה כל סרט מציג את המלחמה באופן שונה . לכל בימאי יש את הדגשים שלו ואת דרכו הייחודית להשתמש באמצעי המבע הקולנועיים ב"שרות" ייצוג המלחמה. מלחמה אינה קונטקסט פשוט לייצוג : זהו קונטקסט סבוך , עמוס מיתוסים והקרבה עצמית וכמובן רווי מוות וביקורת. החברה הישראלית מצאה עצמה מתמודדת עם מלחמה ראשונה שנויה במחלוקת אחרי שנים של קונצנזוס לאומי ועמידה איתנה , ללא פשרות מאחורי גנרלים ומדינאים שניהלו את המלחמות, שהוגדרו קיומיות בארבעת העשורים הראשונים לקיומה. ב – 1982 יצאה ישראל  למלחמה שתוצאותיה הטרגיות התבררו רק כעבור כמה חודשים.
מלחמת "יש הברירה" הראשונה הכתה את החברה הישראלית בהלם. חברה שכה מורגלת בלחימה קונצנזואלית מתקשה להתמודד עם אובדן האמונה הבלתי מסוייגת במנהיגיה וגנרליה. חיצי ביקורת נוקבת הופנו בעיקר כלפי שר הבטחון , אריק שרון . ראש הממשלה מנחם בגין לא הצליח להתמודד עם כובד ההאשמות ופרש מהחיים הציבוריים . מלחמת לבנון שהחלה כ"מבצע שלום הגליל" ונמשכה 20 שנה , נסתיימה בן לילה ובסמוך לכתיבת שורות אלה . חלק מההקדמה לעבודה נכתב בחודש מרץ השנה ולכן נאלצתי לעדכנו.
צה"ל  יצא מלבנון באישון לילה וללא נפגעים . 20 שנים של שהות טראומתית על אדמת לבנון ומאות הרוגים , הסתיימו בלילה אחד של נסיגה.
שלושה סרטים נעשו עד היום על מלחמת לבנון : "שתי אצבעות מצידון" ( אלי כהן ויחידת דובר צה"ל , 1986 ) , "גמר גביע" (ערן ריקליס , 1990 ) ו"עונת הדובדבנים" ( חיים בוזגלו, 1991 ). על מלחמת וויטנאם נעשו עשרות סרטים מהם בחרתי שלושה ייצוגיים : "פלאטון" (אוליבר סטון , 1986
) , "אפוקליפסה עכשיו" (פרנסיס קופולה , 1979 ) , "פול מטאל ג'אקט" (סטנלי קובריק , 1987 ). מלחמת וויטנאם הסתיימה באופן רשמי בשנת 1975
ומספר שנים אח"כ התחילו יוצרים אמריקאים להתמודד עם "טראומת וויטנאם. מלחמת לבנון הסתיימה רשמית בהשגת כוחות צה"ל מרצועת הבטחון במאי 2000 . הסרטים שנעשו עד כה על מלחמת לבנון בשנים 1991 – 1986 נעשו בצל המלחמה ובזמן השהות הממושכת בדרום לבנון.       הנחת העל שלי לעבודה זו היא שמלחמות לבנון וויטנאם הן מלחמות שנתפסו כשנויות בחלוקת וכקונפליקטואליות בחברה הישראלית והאמריקאית. רקע קונפליקטואלי דומה לשתי מלחמות יכול להביא, ע"פ הנחתי, לייצוג קולנועי דומה.
על כן בחרתי לקרוא לעבודתי "ייצוג קולנועי של מלחמות שנויות במחלוקת". לדעתי , בדיקת אופן התמודדות חברות שונות עם מלחמות בעלות מאפיינים דומים מבעד לפריזמה הקולנועית היא מרתקת.
השערתי הראשונה ( שתוכל להיות מאוששת או מוכחת כלא נכונה רק בעוד מספר שנים ) היא שבדומה לחברה האמריקאית , החברה הישראלית תוכל להתחיל להתמודד עם "טראומת לבנון" בצורה ביקורתית וכנה רק מעתה, אחרי נסיגת צה"ל מלבנון. זמן מלחמה אינו זמן טוב לביקורת עצמית , במיוחד לא בחברה מגוייסת כמו החברה הישראלית . לכן , ע"פ השערתי , נעשו כה מעט סרטים עד היום על מלחמת לבנון.  אם השערתי תתברר כנכונה , אנו צפויים לחזות בשנים הקרובות בגל סרטים שיעסקו במלחמת לבנון על היבטיה השונים , ובינהם יבלטו לדעתי ההיבטים הביקורתיים . כך קרה גם בארה"ב – בשנים של השהות האמריקנית השנויה במחלוקת על אדמת וויטנאם , כמעט ולא נעשו סרטים על המתחולל שם והקהל נחשף לנעשה בוויטנאם מבעד למסך הטלוויזיה שהקרין לראשונה תמונות חיות ישירות מן התופת. עם תום המלחמה , גל של "סרטי וויטנאם" שטף את ארה"ב ואנשי הקולנוע לא מרפים מהנושא עד היום. מלחמה הינה כר פורה לעשייה קולנועית על רבדיה השונים. לכן אני צופה שבקרוב מאוד, יתכן שכבר בימים אלה יוצרים רבים "תוקפים" את נושא מלחמת לבנון מהזווית הקולנועית.
השערה נוספת הקשורה לטענתי הכללית , היא שבין מלחמת לבנון ומלחמת וויטנאם שזורים קווי דימיון רבים. על סמך קווי דימיון אלה אני משערת שאע"פ שמדובר בשתי חברות שונות לחלוטין, ניתן למצוא קווי דימיון רבים בייצוגן הקולנועי של המלחמות . במהלך העבודה אבדוק השערתי זו על ידי : א.    השוואת הייצוג הקולנועי של "תרבויות צבאיות" כפי שהן מיוצגות בסרטים.
ב. השוואת הייצוג הקולנועי של "ערכים במבחן המלחמה" כפי שהם מיוצגים בסרטים.       ג. השוואת השימוש באמצעי מבע ובפואטיקה הקולנועית בייצוג שתי המלחמות בקולנוע. השערה נוספת שלי היא שמעבר לקווי הדימיון אמצא גם קווי שוני לא מעטים באופן הייצוג הקולנועי את המלחמות. הקונטקסט החברתי השונה, העובדה שמלחמת לבנון עדיין לא הסתיימה בעת עשיית הסרטים שבדקתי, העובדה שהחברה האמריקאית מורגלת בהשתתפות במלחמות "לא לה" בתפקיד "שוטר העולם", כל אלה ועוד מביאים אותי לבדוק את ההשערה כי קיימים גם קווי שוני בייצוג הקולנועי של המלחמות.
 עבודתי מחולקת ל – 6 פרקים : הרקע למלחמות לבנון וויטנאם , קווי דימיון ושוני במלחמות עצמן , בדיקת הג'אנרים המשולבים בסרטים, השוואה בין התרבויות הצבאיות, סוגיית הערכים במבחן המלחמה ובדיקת אמצעי המבע הקולנועיים בשרות הטקסט.