עבודה בנושא מוליכי על,12 עמודים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2074
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

    בעבודה זו אסקור שיטה פיסיקלית מתקדמת- MOI (Magneto-Optical Imaging) שהיא כלי המאפשר הדמיה בזמן אמת של שדות אלקטרומגנטיים על פני חומר, דבר הפותח אפשרות לאפליקציות נוספות כגון חישוב פיזור השדה החשמלי וחלוקת הזרם החשמלי על פני החומר הנצפה. וכל זאת מתוך התמונה המתקבלת מן ההדמיה.
    השיטה מבוססת על אופטיקה ליניארית ושלושה אפקטים פיסיקליים :אפקט פראדי אפקט וויט ואפקט קר MOKE,  (Magneto-Optical Kerr Effect) המתייחסים שניהם לשינוי קיטוב הקרינה האלקטרומגנטית כתוצאה מהפעלת שדה מגנטי, עקרונות פיסיקליים אשר יפורטו בהמשך.
    כאמור השיטה מאפשרת להביט על השדות המגנטים של חומרים שונים ביניהם מוליכים ומוליכים למחצה,אך בעבודה זו בחרתי לעסוק בהדמיה מגנטו-אופטית של חומרים בעלי מוליכות-על שהיא תופעה ייחודית, ותגלית מהפכנית על פי רוב . שהתגלתה ב-1911 ע"י- H. Kammerlingh Onnes אשר צפה בתכונות החשמליות של כספית בטמפרטורה של 4.1 מעלות קלווין. התכונה מבוססת על כך שחומרים שונים, בתחילה מתכות בלבד, מאבדות כל יכולת של התנגדות חשמלית מתחת  לטמפרטורה נמוכה ביותר,טמפרטורה זו היא הטמפרטורה הקריטית בה החומר משתנה באופן חד ממוליך למוליך-על. מכאן זרם חשמלי ראשוני וחד פעמי בטבעת של מוליך-על לא ידעך לתקופה של שנים רבות כל עוד טמפרטורה המוליך נשמרת מתחת לטמפרטורה  הקריטית.
בעבודה זו אסקור חלק מהתכונות והתופעות של מוליכי העל כפי שהן נצפות ב-MOI.