מגדר וגוף בקיבוץ - השפעת האידיאולוגיה הקיבוצית על גוף ונפש האישה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 9759
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

מגדר וגוף בקיבוץ- תקציר התנ"ך, הוא הספר הראשון שחוקק תקנות וחוקים לגבי נשים וגברים. חוקי התנ"ך היו מבוססים על חוקי הארצות השכנות במזרח התיכון (חוקי חמורבי, למשל). הפרשנויות המאוחרות של חוקי התנ"ך, לאחר שהוא נחתם, לגבי מעמדה וגופה של האישה, שיכללו והעמיקו את אי השוויון בין נשים לגברים בקרב העם היהודי.  בפרק א' אציג מספר חוקים דתיים, העוסקים בגופה של האישה. אלה חוקים מפלים, הרואים בגוף האישה משהו שצריך למשטר. מישטור הגוף, הנשי או הגברי, מאפשר שליטה.  גישה זו ביסודה היא גישה פוליטית, שקובעת מי השולט ומי הנשלט, מי בפנים ומי בחוץ,  מי מוצא מן הקונצנזוס, ומי נשאר.  חוקי הדת תקפים עד היום ומשפיעים על החברה כולה וגם על יחסן של  נשים אל גופן ומעמדן בחברה. האיסורים הקבועים בחוק הדתי, שפועל אלפי שנים, חזקים, כנראה, מהסיסמאות המודרניות שמעודדות שוויון בין המינים. השפעת הדת על היחס לנשים חילחלה אל תוך המהפכה הציונית, השפיעה על החזון הסוציאליסטי, תרמה את חלקה לחינוך המיני והיא מהווה גורם משפיע בתודעה של המאבק הפמיניסטי. גם נשים  משוחררות, שלקחו על עצמן להיאבק למען השוויון, מתקשות להתעלם  לחלוטין מעקבות הסטריאוטיפים ארוכי השנים ביחס  לנשים, שעוברים כחוט השני בתרבות האנושית. בפרק ב', אדון בגישה של הציונות אל הגוף הגברי, כדרך להבין את הגישה של הציונות לגוף הנשי ולנשים בכלל.  המהפכה הציונות, כפי שיתברר, הצליחה להקים את מדינת ישראל, אך כשלה בניסיונה להביא לשוויון בין המינים.
בפרק ג'  אתאר את יחס התנועה הקיבוצית, אל מעמד האישה.  הרבה מאמרים  של ראשי התנועה, גברים בעיקר, נכתבו בנושא ובמרביתם יש קריאה ליצירת שוויוניות,  אך  ההצהרות נשארו בגדר דיבורים וכוונות והתמוססו עם השנים, עד שנעלמו.   הפער בין הסיסמאות למעשים בתנועה הקיבוצית, הוכיח יותר מכל את כוחו של המיתוס הקדום.  בפרק זה גם ידונו השימוש בחינוך המיני וביטול המשפחה, כמכשיר שליטה פוליטי.  העבודה הולכת מהרחב אל הצר, מחוקי הדת היהודית העוסקים בגוף האשה, דרך הניסיון הציוני לשנות את הגוף היהודי-הנשי, הרופס, המשך באתוס של הקמת המדינה, שדרש חישול הגוף והנפש, עד מערכת החינוך הקיבוצית.  בקצה המסלול, ניצבת אישה, בת קיבוץ, אנוכי, שמקווה להגיע לתובנות חדשות ביחס לחינוך שקיבלתי. ברצוני להבין  איזה השפעות גלויות וסמויות כיוונו את חיי, איך "תימרנתי"  בין המיתוסים הקדומים, שקיבלו פרוש בחוקי הדת היהודית, המשך בפרשנות של הציונות לגבי האישה וכלה במסרים האידיאולוגים האמביוולנטיים של החינוך הקיבוצי.
ברצוני לבדוק כיצד התמודדתי עם המסר שעודד לפורטניות, שדגל בעבודה קשה ובהקרבת הגוף למען החזון הציוני. השאלה המתבקשת היא,  האם אפשר ע"י מודעות והבנה של העבר, להסיט את מסלול החיים של דור ההמשך, לדרך נכונה ובונה יותר, שתאפשר שוויון בין גברים ונשים תוך הבנת השונות.  שוויון, שיושתת על חיי משפחה חמים וטבעיים.  רציתי להראות בעבודה את הקשר הבלתי ניתן להפרדה, בין גוף לנפש. אם לוקחים את הקשר הזה  בחשבון, יכולים להגיע לשינוי הסטריאוטיפים, תוך שמירה על איזון בין הקמת משפחה  לבין ניהול קריירה, בין אמהוּת לשיחרור האישה. הצלחה באיזונים, כך אני מאמינה, תצעיד את המאבק לשוויון צעד אחד קדימה.
הקדמה מבוא
-.      1
פרק 1 – האשה ביהדות –.     3
פרק 2 – השיח המיני והציונית .     8
א. הגוף היהודי -…     8
ב. הקשר בין חינוך מיני לפוליטיקה —     10 פרק 3 – הקיבוץ ושוויון המינים      13
              א.  עדת הגברים —   13
              ב.  המשפחה כגורם מפריע לשוויון המינים …  15
ג.  החינוך המיני בשומר הצעיר –    16
1 . שורשי החינוך המיני בשומר הצעיר -.    16
2 .  הרחקת ההורים מן הילדים כדרך למניעת השפעות שליליות..  18
3 .  סובלימציה לדחף המיני ע"י השפעת הקבוצה והמחנך–   20 ד. כשלון המאבק לשוויון בין המינים בקיבוץ    22
סיכום  –     24
ביבליוגרפיה –..     27