האקספרסיוניזם בתיאטרון ובקולנוע הגרמני - תסביך אדיפוס כפי שבא לידי ביטוי במחזות אקספרסיוניסטיים

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 5851
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

האקספרסיוניזם בתיאטרון ובקולנוע הגרמני סמסטר ב' תשס"ד (2004) תסביך אדיפוס כפי שבא לידי ביטוי במחזות אקספרסיוניסטיים תוך התמקדות במחזה "הבן" מאת וולטר הסנקלבר     מבוא
ערב אחד באביב 1914, במועדון הקברט הספרותי של קורט הילר, מחבר צעיר ואלמוני בשם וולטר הסנקלבר הקריא את המחזה הראשון שלו "הבן". הקהל בקושי יכול היה לדמיין שמהפיכה אכן תתרחש תוך חמש שנים. במחזה "הבן" מתמרד נגד האב כביטוי למרד הפוטנציאלי בקיסר המדכא. הדור של הסנקלבר חש כלוא על ידי החברה הבורגנית בגרמניה. "מרד הבן" זהו נושא אקספרסיוניסטי נפוץ: הבנים שמורדים באבותיהם. יש לכך קשר לפרויד (התסביך האדיפלי) וגם לרקע הפוליטי חברתי בגרמניה דאז. המחזה השפיע על צעירים רבים בגרמניה בראש ובראשונה מהסיבה שהמחזה מציג את בעיית הדורות, קונפליקט אב-בן.
השאלה החשובה היא מדוע נושא זה הפך להיות כה חשוב, משמעותי ומרכזי בתקופה הספציפית הזו? (מראה מקום1
!!) בעיית המינים, מתוארת באופן נרחב באקס' המוקדם ויותר מכך- הקשר בין אב לבן. המחזאות הגרמנית בין 1900 עד לשנות המלחמה תיארה באינטנסיביות מדהימה ובאופן אלים את ההתנגשות בין הדורות. דמות האב הופכת לסמל של סמכות . בעבודתי אעסוק במושג "תסביך אדיפוס" שטבע זיגמונד פרויד כפי שמתבטא במחזות אקספרסיוניסטים, על סמך הרעיון העיקרי שמאפיין את הזרם האקספרסיוניסטי: שחרור האדם הישן, הכבול למוסר ולחברה של הדור המבוגר ויצירת אדם חדש. איזה תפקיד יש לתסביך אדיפוס בכך וכיצד זה בא לידי ביטוי במחזות אקספרסיוניסטיים?
בכדי לענות על השאלה, בחרתי להציג את המחזה "הבן" כמפתח להבנת הדור הצעיר, הקונפליקט הבין דורי ותסביך אדיפוס. גם סיפור חייו של הסנקלבר, אשר נארג במחזה האוטוביוגרפי "הבן", מתאים לתיאוריה של תסביך אדיפוס (מראי מקום).
"הבן" הוא הדוגמא הטובה ביותר מכיוון שהוא מייצג גם דור בהיסטוריה של גרמניה ו מחזאות אקספרסיוניסטית של אותה תקופה.
אם כן, בחלק הראשון של העבודה אני אתמקד בצד ההיסטורי של התפתחות האקס' בגרמניה, התנגשות הדורות ומרד הבן. בחלק השני אעסוק בצד פסיכולוגיסטי של העבודה – אציג את תסביך אדיפוס לפי ההגדרה של פרויד וההשפעה שהייתה למושג זה על עולם המחזאות האקספרסיוניסטי והשפעת פרויד על האקס' באופן כללי. החלק השלישי של העבודה יעסוק באופן ספציפי יותר במחזה "הבן", בהסנ' ובהשפעת המחזה בגרמניה על דור שלם. נראה כיצד תסביך אדיפוס בא לידי ביטוי ועד כמה הוא משמעותי ומייצג את הלך הרוח של אותה תקופה. תחילה אסביר את בחירתי במחזה זה, לאחר מכן אציג בקצרה את הביוגרפיה של הסנ' אשר חיונית מאוד להבנה עמוקה יותר של המחזה ושל המאפיינים העיקריים בחיי הצעירים הגרמניים באותה תקופה. בשלב הבא אפרוס בקצרה את עלילת המחזה ואז אקח את הכלים שאגרנו בשלבים הקודמים ונעבור ליישום בשטח וניסיון להוכיח את הטענה לפי המחזה.