ניתוח ענף הקפה בישראל - פרוייקט גמר

תקציר העבודה

בית הספר למנהל עסקים פרוייקט גמר בשיווק ניתוח ענף הקפה בישראל – נושא ראשי דרכי התמודדות של פירמות הפועלות בענף הקפה בנק' הפיתול                                                                                                             תקציר מנהלים אירוע זה מציג ניתוח של שוק הקפה הקלוי בישראל כאשר מרב תשומת הלב והמשקל יהיו על קפה טורקי ואספרסו מבית עלית, קפה לנדוור וקפה רג'ואן על כלל מותגי האספרסו אשר מיובאות  ומשווקות חברות אלו.
בשוק הקפה מסתמנות מספר מגמות בולטות: תחרות עזה בין השחקנים, עלייה ברכישת מוצרים משובחים ואיכותיים יותר, נאמנות צרכנים גבוהה.
קהל הלקוחות מונה צרכנים מוסדיים וצרכנים בשוק הקמעונאי אשר מוכרים את המוצר לצרכן הסופי-צרכן פרטי. ככל שעוברים השנים הצרכן דורש יותר, מחפש יותר ומבין יותר. הדבר מחייב את השחקנים לשפר את איכות המוצר, לא להעלות מחירים ולהציג חדשנות.
על פי בחינת הנתונים השונים, בשילוב עם חסמי כניסה, חסמי יציאה ומודל KSF מצאנו כי אטרקטיביות ענף הקפה לכניסת מתחרים חדשים הנה בינונית-נמוכה, שכן מחד קיימת השקעה ראשונית גבוהה בעבור הקמת מפעל ורכישת ציוד מתאים, אך מאידך, אם שחקן חדש יחדור לשוק עם מחירים נכונים, מוצר איכותי ויתרון תחרותי הוא יוכל לצבור קהל לקוחות, ולהתרחב מהר מאוד בתחום.
לשחקנים שקיימים בענף, ישנה כדאיות להמשיך ולפעול בענף ולהישאר ערניים למתחרים החדשים הקמים במהלך השנים.
בעבודתנו נבצע סקירה חיצונית של שוק הפקה  בישראל, נזהה ונאפיין מגמות שונות בשוק תוך התייחסות לסביבות השונות (פוליטית, כלכלית, חברתית וכו').
נבחן את התנהגות הצרכנים ומאפייניהם וכן את חסמי הכניסה והיציאה מהענף. בנוסף, נבצע סקירה של שלושת החברות העיקריות בענף: עלית, לנדוור וויסוצקי, מבחינת אסטרטגיה עסקית, ניתוח SWOT, יעדים ומטרות.
נבחן את הבעיה השיווקית המתמקדת בחוסר הבידול של החברות השונות בענף, אשר גורם לשחיקה ברווחיות הקפה הטורקי אל מול עליית הרווחיות כתוצאה ממכירת קפה אספרסו אשר מבודל ונמכר בעיקר בשוק המוסדי עבודה זו תסקור את עולם התוכן של שוק הקפה העולמי כמו כן שיטות גידול וייצור כמו כן נבין כיצד פירמה שומרת על רווחיותה כאשר היא מגיעה לנק' פיתול כלומר שיש שחיקה ברווחיות הקפה הטורקי ומנגד עלייה ברווחיות מוצרי האספרסו.
בעבודה זו ננתח את ענף הקפה על  מגמות פנימיות ושינויים גלובאליים ומקומיים , כמו כן נבצע ניתוח חיצוני לענף אשר ממנו נרד לרזולוציה פנימית כלפי 3 החברות המובילות אשר ציינו לעיל על מנת להבין התמודדות של כל חברה עם הבעיה המרכזית שהצגנו ומתוכם תיבחר החברה אשר התמודדה עם הבעיה בצורה הטובה ביותר אשר תהווה את הפיתרון שאנו למעשה מציעים.
תוכן עניינים
תקציר מנהלים                                                                                                  2
רקע                                                                                                                                
4 ניתוח ענפי                                                                                                         6
א.                  תיאור הענף                                                                               7
ב.                  זיהוי ואפיון הסביבות השונות                                                     10 ג.                    מגמות ותנודות בסביבה הענפית/שיווקית                                     13                     הקפה כיום                                                                                                                    
1 6
ניתוח החברות השונות בענף                                                                                           א.                  עלית-שטראוס                                                                           17
            ב.         לנדוור                                                                                       22
            ג.
         רג'ואן                                                                                       28
רקע כללי ומטרת המחקר                                                                                   31
שאלות והשערות מחקר                                                                                                  32
מבחנים סטטיסטיים                                                                                          34
שאלון                                                                                                                             36
ביבליוגרפיה                                                                                                      39
נספחים                                                                                                             40-46