עבודה סמינריונית על היקף ההגנה על סימני המסחר בישראל, תוך דגש על הרחבת ההגנה שנעשתה בשנים האחרונות לאור פסה"ד אריאל מקדונלד. זהו פס"ד המדבר על תשדיר פרסומת של חברת ברגר קינג שנטען כי הפר את סימן המסחר של חברת מקדונלד. המקורות כוללים פסד ממשפט משווה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4970
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

פתח דבר במהלך השנים האחרונות ניתן להבחין בתופעות גלובאליות שונות שהינן בעלות השלכה משמעותית על התפתחות דיני סימני המסחר ברחבי העולם והן במדינת ישראל. סימני המסחר נועדו במהותם למטרות מצומצמות ומוגדרות, אשר הורחבו עם השנים, תוך הענקת זכויות והטבות מופלגות לבעלי המונופולים הגדולים בעולם. בעבודה זו אפרט גורמים שונים שהביאו לשינוי התפיסה הכוללת לגבי היקף שימושם של סימני המסחר. אתמקד בהשלכותיו השונות של פסק הדין מקדונלד שהינו פסק דין חשוב מאוד בעיצוב  פני ההגנה על סימני המסחר. למעשה, בעבודה זו אנסה להצביע על תופעת ההרחבה הגדולה של היקף ההגנה על סימני המסחר והשלכותיה על זכויות אחרות וביניהם חופש התחרות, חופש הביטוי וחופש העיסוק.
בספרו "סימני מסחר – דין, פסיקה ומשפט משווה" מעלה הכותב פרידמן את השאלות הבאות: "סימן מסחר נועד לשמור על גבולות נאותים של מסחר הוגן, אך האם אין אנו מרחיבים כיום יתר על המידה את היקף הגנת סימן המסחר, תוך פגיעה של ממש במסחר ההוגן?" פרידמן מציין את חשיבותם העצומה של סימני המסחר בשמירתם המוצקה על התחרות ההוגנת תוך דאגה לכך שצרכנים לא יוטעו ביחס למקור האמיתי של הטובין שנמכרים להם בשוק. הוא מציין כי סימן המסחר מקנה לאוחז בו זכות קניינית חשובה – באמצעותו יכול בעל הסימן להבדל עצמו ממתחריו. אבל לטיעונו, יש לבחון האם הפרשנויות השונות להוראות הדין אינן מובילות להקניית זכויות ריכוזיות לגופים כלכליים בעלי כוח שוק מובהק. כלומר, יש לבחון האם הגנה שכזו לא מחזקת את החזקים ופוגעת בחלשים.
להצעתו לעיתים, במקרים גבוליים, נדרש לפתרון שיאמץ דווקא את הפרשנות התכליתית לחוק ויבחן את השלכות פסיקות בתי המשפט מעבר למקרה הספציפי ולאינטרסים הצרים של בעלי הדין – אל תוך האינטרסים הכלכליים-חברתיים הגדולים יותר, עם ההגנה על זכויות כמו חופש העיסוק וחופש התחרות.
בעבודה זו אבצע ניתוח מעמיק של פסה"ד מקדונלד תוך בחינת כל הזכויות העומדות לאיזון בפני בית המשפט. אשקול את האינטרסים השונים העולים במדידת היקף ההגנה הראוי על סימני המסחר. אתאר את הגישה הרווחת בישראל ואבצע השוואה לגישה הרווחת במדינות אחרות.
אנסה גם להצביע על המצב הנורמיטיבי הנוכחי במדינת ישראל בכל הנוגע לסימני מסחר תוך התייחסות לפסקי דין רלוונטיים מן העבר וביצוע ניתוח והשוואה ביחס לפסה"ד מקדונלד המוביל לדרך חדשה.
כל זאת יעשה תוך ביקורת של כותבים שונים בספרות הישראלית וביקורתי האישית על המגמה הברורה שנראית לעין ועל הפתרונות המוצעים לעתיד.
תוכן עניינים
מבוא – על "סימן מסחר" …
4
·        מטרתו של סימן המסחר -… 4
·        חשיבותו של סימן המסחר -. 4
·        סימן מסחר "מוכר היטב" -. 4
מאזן הזכויות הנורמטיבי בהגנה על סימני המסחר –. 5
פסק הדין מקדונלד –.
7
·        העובדות .
7
·        השאלה המשפטית .. 7
·        הלכת בית המשפט .. 8
·        איזונים ובלמים – המגבלות על זכותו של בעל הסימן –…  10                   א) הקדמה .. 10                         ב)  ההגנה על שימוש בשמו של אדם –..
11
                        ג)  ההגנה על הזכות לפרסום -.. 12
                        ד)  ההגנה על חופש הביטוי והתחרות — 12
                        ה)  ההגנה על התדמית של סימן המסחר – 14
·        ביקורות .
17
·        פסיקה השוואתית .. 20 ·        הצעת פתרון פרשנית – היקש לעוולת גניבת העין – 24
·        מסקנות לעתיד – סיכום — 26
היקף ההגנה על סימני מסחר – בארה"ב, באנגליה ובקהילה האירופית –. 27
העבודה אינה כוללת ביבליוגרפיה, אלא אזכורים בהערות שוליים בלבד