פלסטיק בענף הרכב

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תקציר השימוש בפלסטיק בתעשיות הרכב החל לראשונה ב-1946 והיישומים של הפלסטיק ברכב גדלו באופן איטי עד תחילת שנות ה-60 , תוך פיתוח חומרים ותהליכים חדשים. הקפיצה הגדולה בשימוש בפלסטיק ברכב התרחשה לאחר משבר הדלק הראשון ב-1970 והביאה למגמה של הכנסת הפלסטיק לרכב. הסיבה העיקרית אשר עמדה מאחורי מגמה זו הייתה הרצון לחסוך בדלק.
עיקר היישומים החדשים באותה תקופה היו בחלל תא הנוסעים (פנים הרכב). בנוסף ב-1975 פותחה לראשונה סיעפת יניקה מניילון 6.6
אשר הותקנה במנוע 6צילינדר שטוח של "פורשה". בתחילת שנות ה-80 הגיעו יצרני הרכב למסקנה שחיסכון גדול בדלק יושג בעזרת הקטנת מקדם הגרר (המשקל הכללי) של הרכב.
יישום מסקנה זו היה שימוש מוגבר של פלסטיק במעטפת הרכב מתוך כוונה להוריד את מקדם הגרר. כיום הסיבות לשימוש בפלסטיק ברכב הן מורכבות וכוללות (הנדסיות, כלכליות, תקנות וחוקים) .
מאחורי הסיבה ההנדסית עומדת הנוחות התיכנונית של הפלסטיק המאפשר גמישות בעיצוב חלל הרכב, שיפור הניצולת של המנוע, הקטנת מספר החלקים הנדרשים להרכבה ביחס למתכת ומהירות הרכבה גדולה יותר כתוצאה מכך.
הסיבות הכלכליות נובעות מאפשרות ייצור מגוון גדול יותר של דגמים, ייצור סדרות קטנות יותר בעלויות סבירות משום העלות הנמוכה של קווי ההרכבה כאשר עוסקים בחומרים פלסטיים.
מאחורי הסיבות לתקנות וחוקים ישנו עידוד לשימוש בפלסטיק ברכב משום התקנות בתחום הבטיחות, זיהום האוויר ומחזור.
דרישות הבטיחות הביאו לשימוש בחומרים טרמופלסטיים סופגי אנרגיה בסביבת הנהג והנוסעים, במטרה להקטין את הפגיעה בהם.
זיהום האוויר הביא לדרישה בהקטנת פליטת גזים והורדה בצריכת הדלק. תקנות אלו עודדו שימוש בפלסטיק :
שימוש בפלסטיק תחת מכסה המנוע, להגדלת יעילות המנועים באמצעות שיפורים טכנולוגים האפשריים רק כאשר משתמשים בפלסטיק.
שימוש בפלסטיק במעטפת הרכב במטרה להקטין את מקדם הגרר.
דרישות המיחזור נמצאות בשלב מוקדם מבחינת תעשיית הרכב אך מגמה היא להקטנת מספר החומרים השונים המשמשים ברכב, בשאיפה לייצור חומרים מאותה משפחה שיהיו גמישים יותר באפליקציות שלהם. כתוצאה ממגמות אלו הגיע השימוש בפלסטיק בתעשיית הרכב לכ-
1 2% ממוצע משקלו של הרכב, כאשר בנפח הגיע השימוש לכ-
3 0% מנפחו של הרכב.
בתעשיית הרכב משתמשים במגוון רחב מאוד של פולימרים בעלי תכונות שונות. בעבודתנו זו נתרכז בשימוש בפולאוליפינים (פוליפרופילן ופוליאתילן) והיישומים הייחודים לקבוצה זו בתעשיית הרכב תוכן עניניים מבוא – הפלסטיק בתעשיית הרכב -…עמוד 3                                          תאור ותכונות החומרים -עמודים 5-4
פוליפרופילן – PP פוליאתילן – PE שימושים וישומיים של פוליפרופילן (PP) ברכב ..עמודים 8-6
לוח שעונים – Dashboard פגושים – Bumper Systems תהליך העיבוד – הזרקה מבנית שימושים וישומיים של פוליאתילן (HDPE) ברכב עמודים 10-9
מיכל דלק תהליך העיבוד – שיחול וניפוח לתבנית סיכום –.עמוד
1 1
ביבליוגרפיה …עמוד
1 2