השפעתם של אירועיים אקסוגניים על מדד הבורסה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5458
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן עניינים
עמוד
1 . מבוא

3 -4
2 . היבטים תיאורטיים 5-10
3 . בדיקה אמפירית
1 1-24
4 . סיכום ומסקנות
2 5
5.ביבליוגרפיה
2 6
6 .נספח
2 7

1 . מבוא
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב ממלאת תפקיד מרכזי במשק הישראלי ויש לה תרומה חשובה לצמיחתו. הבורסה היא "המגרש הביתי" של מגייסי ההון בישראל: חברות ישראליות רבות מסתייעות בבורסה למימון השקעותיהן ופעילותן העסקית והממשלה נעזרת בבורסה למכירת מניות לציבור במסגרת ההפרטה. הבורסה היא גם "המגרש הביתי" של ציבור המשקיעים ותעשיית ניירות הערך בישראל. עבור המשקיעים, הבורסה היא זירת מסחר וירטואלית, משוכללת, לקנייה ולמכירה של ניירות ערך.
בשנות ה-90 הפכה הבורסה לארגון מודרני, שעיקר עיסוקו באישור הנפקת סוגים שונים של ניירות ערך ובהספקת שירותי טכנולוגיה מתקדמים למסחר בהם ולסליקתם. זאת, במקביל להפצת נתוני המסחר בזמן אמת.
מאז שנות ה-90 הבורסה מתאימה את עצמה לסטנדרטים המקובלים בבורסות המתקדמות בעולם. כיום מתנהל המסחר ללא זירות מסחר פיזיות, אלא רק באמצעות מערכת ממוחשבת בשם "רצף", המאפשרת להעביר פקודות קנייה ומכירה באופן רציף בזמן אמת, ובה נסחרים כל סוגי ניירות הערך: מניות, המירים, אג"ח, מק"מ, תעודות סל, אופציות וחוזים עתידיים.
נוסף על כך הבורסה מפרסמת מדדים המשקפים את רמת המחירים הממוצעת של קבוצות נבחרות של ניירות ערך הנסחרים בבורסה.
השינויים במדדים משקפים את התשואה למשקיעים בהם, ומודדים את תוצאות ההשקעות לטוב (רווח) ולרע (הפסד), הן בזמן אמת, במהלך יום המסחר, והן לאורך זמן.  זו הסיבה שהמדדים מרכזים עניין רב מצד ציבור המשקיעים, וכלי התקשורת מדווחים בזמן אמת על רמתם ועל השינויים בהם.
1 30 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר נכללות במדדים המובילים, בכפוף לעמידה בתנאי סף (החזקות ציבור וסחירות מינימאליים). השווי הכולל של מניות אלה מהווה למעלה מ-90% משווי כל המניות בבורסה. לדוגמא, מדד ת"א
5 , הנמנה על קבוצה זו, מודד את רמת המחירים הממוצעת של
5 המניות הגדולות ביותר בבורסה. מדדים מרכזיים נוספים בקבוצה זו הינם: ת"א 75, ת"א 100 ויתר 30. מדד ת"א-100 הוא אחד מהמדדים המובילים של הבורסה והוא מתפרסם מאז 1992. המדד כולל את 100 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה, הנכללות במדדים ת"א-
5 ות"א-75.
בעבודה זו אבדוק את השפעתם של אירועים אקסוגניים במדינת ישראל בעיקר, ואירועים נוספים בעלי משמעות בין לאומית בהיבט הפוליטי, ביטחוני ומדיני על מדד 100 כמדד מייצג של השוק.
הכוונה להסיק האם קיים קשר כלשהו בין התרחשות האירועים לשינויים במדד 100.
האם אירועים בעל אפקט שלילי כגון הפיגוע במגדלי התיאומים או התמוטטות ראש ממשלה בישראל, מצביעים על כך שמדד המניות ירד? האם אירועים בעל אפקט חיובי כגון הסכמי שלום, וממשלה חדשה ויציבה שקמה, מצביעים על כך שהמדד יעלה? מה קורה ביום השני שלאחר האירוע, האם הוא עדיין משפיע על מדד המניות? תיבדק ההשערה שאירועים אקסוגניים אלו משפיעים על המדד בהתאם לאופיו של האירוע (חיובי או שלילי) ובעצם מביאים בטווח הקצר לכשלי שוק שאת הקשר ביניהם אולי וניתן לצפות מראש.
בהמשך העבודה אציג היבטים תיאורטיים ואנסה להסביר בעזרתם מדוע בעקבות אירוע יחיד כושל השוק והנחת היעילות מתפוגגת. כמו כן אבדוק אמפירית באמצעות הרצת רגרסיות שונות ואציג את אופיו של הקשר בין אירועים אלו והשפעתם על המדד ביום שלאחר האירוע ויומיים לאחריו.