סמינריון בנושא לקות קריאה והפרעת ADHD שיטות טיפול

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7483
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

לקות קריאה והפרעת קשב והיפראקטיביות – השוואה בין שיטות טיפול                                                                                                                                   מרץ  2007
                             תוכן העניינים
תקציר                                                                                  3-4
פרק א' – ליקויי קריאה                                                              5-9                              
1 .  הגדרת הלקות
2 .  מאפייני הלקות פרק ב' – הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD)                     10-14                                
1 .  הגדרת ההפרעה
2 .  מאפייני ההפרעה פרק ג' – דרכי הטיפול                                                            
1 5-21                                                                       1. דרכי הטיפול בלקות קריאה                2. דרכי הטיפול בהפרעת קשב והיפראקטיביות פרק ד' – סיכום ומסקנות                                                         
2 2-23
רשימה ביבליוגרפית                                                 תקציר עבודה זו העוסקת בתחום ליקויי למידה הינה חלק מהנוירו-פסיכולוגיה הקוגניטיבית. תחום זה כולל בתוכו את הפסיכולוגיה הקוגניטיבית והנוירופסיכולוגיה קלינית. (הפסיכולוגיה הקוגניטיבית עוסקת באופן בו מתרחשים תהליכים של עיבודי מידע במוח האנושי) .
בעבודה זו תיעשה השוואה  בין דרכי הטיפול של שתי קבוצות אוכלוסיה חריגות : אוכלוסיית הילדים בעלי לקות קריאה ואוכלוסיית הילדים בעלי הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD).
חשיבות הנושא רבה, קבוצות חריגות באוכלוסיה היוו מאז ומעולם מוקד למחקרים סוציולוגיים, מחקרים פסיכולוגיים, חינוכיים ואחרים, אחדות מהקבוצות האלה מוינו והוגדרו לפי כללים שנקבעו לצורך העניין, בעבודתי אתמקד בשתי קבוצות חריגות המדוברות ביותר מתחום ליקויי הלמידה – קבוצת הילדים ליקויי הקריאה וקבוצת הילדים בעלי הפרעת קשב והיפראקטיביות .
כיום הציבור בארץ ובעולם בכלל נעשה מודע לעובדה כי קיימות לקויות למידה אצל ילדים ומבוגרים ולא כל תלמיד שאינו מצליח בלימודים הוא "עצלן" אלא סובל מלקויות למידה שניתנות לטיפול ע"י צוות חינוכי המתמחה בנושא, האבחנה לגבי הלקויות נעשית כיום מוקדם יותר מבעבר עוד בגיל הגן, היא מדויקת יותר וקיימים טיפולים שמשתפרים ומתפתחים כל הזמן, שיטות הטיפול השונות הביאו לכך שכיום, רוב הלוקים בליקויי למידה מאובחנים ומטופלים בהתאם ואינם מוזנחים כבעבר.
קבוצות חריגות אלו שונות משאר האוכלוסייה בנקודות רבות וביניהם יכולות הלמידה שלהן והתנהגותם החברתית. מחקרים רבים נעשו על קבוצות אלו. כמספר המחקרים שנערכו כך קיימות שיטות טיפול שונות וגישות חינוכיות רבות לחינוך ילדים הסובלים מלקויות למידה.
יש הגורסים שיש להפריד תלמידים בעלי לקויות למידה אלה מבני גילם במערכת החינוך אחרים תומכים בשילובם בקרב התלמידים האחרים ובחברה בכלל באופן שווה תוך מתן סיוע חינוכי, ייעוצי וכלים שבאמצעותם יוכלו להשתלב בכיתה רגילה ולהגיע להישגים טובים מבחינה לימודית וחברתית.
נושא זה נבחר בגלל "נגיעה אישית". קרוב משפחה שלי סובל מהפרעת קשב, מהיפראקטיביות ומדיסלקציה בתחום הקריאה. חשיבותו של נושא זה רבה והעובדה שהוא נכנס לסדר היום במערכת החינוך מעידה על כך, שכיום, ילדים הסובלים מלקויות למידה בכלל ומלקות קריאה או הפרעת קשב והיפראקטיביות בפרט, מאובחנים בגיל צעיר מאוד ומקבלים טיפול וסיוע בהתאם.
סקרים שבוצעו בשנה האחרונה במספר רב של מוסדות חינוך הראו ש 10% מהתלמידים בגילאי גן חובה עד כיתה ח' סובלים מליקויי קשב וריכוז, והמספרים רק הולכים וגדלים במהלך השנים.
אחד ההסברים לכך הוא בעליית רמת המתח הנפשי עקב המצב הביטחוני בישראל. קופות החולים ברחבי הארץ מארגנות השתלמויות למורים ולגננות על מנת לסייע להם באבחון. ההחלטה מתי יש לשלוח את הילד לאבחון ולטיפול רפואי, ומתי יש להפנותו לפסיכולוג נועדה על מנת להימנע ממתן תרופת הריטלין למי שאינו זקוק לה.
שאלת המחקר היא : מהן שיטות הטיפול השונות בלקות קריאה  בהשוואה לשיטות הטיפול בהפרעות קשב והיפראקטיביות.
הנושאים שיידונו בעבודה הם: בתחילת עבודתי אגדיר כל אחת מהלקויות תוך מתן הסבר והדגמה מתוך מחקרים, בהמשך אפרט את  המאפיינים הייחודיים של כל לקות ואציג את דרכי הטיפול שנמצאו מתאימות ללקות קריאה מול שיטות הטיפול שנמצאו מתאימות להפרעת קשב והיפראקטיביות ADHD ולבסוף יפורטו המסקנות וסיכום דרכי הטיפול ותרומתם לילדים הלוקים בלקויות קריאה ולאלה הסובלים מהפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD).
העבודה כתובה בפונט 14