המאבק על החוקה בשנות ה-80 וה-90 בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3710
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מבוא
מחקר זה דן במאבק החריף שנמשך מאמצע שנות ה-80 ועד אמצע שנות ה-90 ושנוהל על ידי אנשי הוועד הציבורי, תנועת "חוקה לישראל", ותומכיה כנגד המערכת הפוליטית הכוללת את הרשות המבצעת והמחוקקת.
התפיסה הגוברת כי משהו לקוי במבנה  המשטר בישראל, היא זו שיצרה את התנופה לשינוי. קבוצה של משפטנים, אנשי פרסום ושיווק ואלפי אזרחים יצאו במסע למען הקמת חוקה למדינת ישראל. תנועה חברתית זו אשר ליוותה מסע זה חתרה לשינוי פני המדינה. המהלך חשף את החולשות של החברה הישראלית שנמצאה באותה עת באחד הצמתים החשובים ביותר בתולדותיה, עת היא חוותה את המעבר מחברה אידיאולוגית, הכופה שוויוניות באמצעות המוסדות המרכזיים, לחברה קפיטליסטית בעלת דפוס ליברלי מערבי עם כלכלה חופשית ואי-שוויוניות. נמשכתי לעסוק בנושא זה, משום שבמאבק על החוקה נגלת המציאות הפוליטית בישראל ונחשפים ללא כחל וסרק המניעים האמיתיים של כל צד וצד: מחד אלה שלחמו למען אידיאלים ושלא על מנת לקבל פרס ומאידך אלה שהודרכו על ידי אינטרסים צרים, אישיים או מפלגתיים ופעלו באופן מניפולטיבי על מנת לסכל את מטרתו של הצד השני.  שאלת המחקר האם תרם המאבק לחוקה בשנות ה-80 וה-90 לשינוי פניה הפוליטיים של מדינת ישראל ואם כן, באיזו מידה?
מטרת המחקר מטרת מחקר זה היא לחקור באופן יסודי ומעמיק ממה נבע הצורך בחוקה שהתעורר בשנות ה-80. הנושא הנו בעל חשיבות רבה  בשל הרלוונטיות שלו גם לימינו אנו. מחקר זה יחתור לחשוף את פעילותם האינטנסיבית של תומכי החוקה למען קידוש המטרה, בשעה שראשי השלטון מנעו זאת על ידי מניפולציות. כוונתו של המחקר היא לתרום להבנה של הכוחות שפעלו בוועד הציבורי וכן בממשלה באותן שנים.