הבחירה הישירה של רה"מ בשנות ה-80 וה-90 בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3505
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מבוא        מחקר זה דן במהפכה החוקתית הגדולה בישראל שנמשכה משנות ה-80 ועד סוף שנות ה-90, שנוהלה בין תומכי הצעת החוק לבחירה ישירה, תומכי חוקה לישראל לבין מתנגדי החוק ובעיקר מפלגת הליכוד. באותה תקופה התחושה הרווחת הייתה כי משהו רקוב ולקוי מפנים המערכת, דבר שהוליד את הדרישה לשינוי יסודי הן מצד הציבור והן מצד חברי הממשלה.
       זהו סיפורם של ארבעה חה"כ שפעלו רבות לשינוי שיטת הבחירות ולהשגת שתי מטרות עיקריות: קשר ישיר בין ציבור הבוחרים לנבחרים ותוספת יציבות לממשלה. עבודה זו באה לתעד את מאבקי הכוח חסרי הפשרות שהיו מלווים במניפולציות, טלטולים ותחבולות למכביר, אך למרות הכול המאבק השתלם והחוק הצליח לצאת אל אוויר העולם ולהכנס לתוך ספר החוקים של מדינת ישראל, אם כי במחיר כבד.       בחירתי בנושא זה נבעה מהרצון להתחקות אחר שורשי הפוליטיקה הישראלית לדורותיה ומהשאיפה להבין לעומק את המאבק ההיסטורי והחשוב שהתחולל במדינת ישראל. זהו המאבק יחיד במינו שבו קבוצה של יחידים מתחום הפוליטיקה הצליחו לשנות את פניה הדמוקרטיים של מדינת ישראל בעזרת מאבק ממושך ומתמיד. שאלות מחקר מהו הרקע בעטיו נפתח צוהר לניהול המאבק לשינוי שיטת הבחירות הקיימת?
מה הייתה השפעתו של המאבק לבחירה הישירה לראשות הממשלה?
האם המאבק לשינוי שיטת הבחירות לראשות הממשלה תרם למדינת ישראל, או הזיק לה, ואם תרם או הזיק, באיזו מידה?
מטרת המחקר מטרת מחקר זה, היא לחקור באופן יסודי ומעמיק את הצורך בשינוי שיטת הבחירות שהתעורר בשנות ה-80 וה-90 ולעמוד על מידת השפעתו לשלילה ולחיוב על משטר הדמוקרטי במדינת ישראל. מחקר זה יחתור לחשוף את פעילותם של תומכי החוק לבחירה ישירה ושל שולליו, שנמנו אל מפלגת הליכוד. כוונתו של מחקר זה, הינה לחשוף את האמת המרה שהתגלתה רק עם חלוף השנים והיא: כישלון שיטת הבחירה הישירה.