האוונגליסטים בארה"ב

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4164
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

בעבודה זו, תיבחן השפעתם של האוונגליסטים על המשטר בארה"ב משנות ה-60 המאוחרות ועד לשנות ה-90. האוונגליסטים היוו תנועה שמרנית בתוך הדת הפרוטסטנטית שנוצרה לאחר מלחמת האזרחים בארה"ב בשנים
1 861-1865 כריאקציה לתהליכי חילון. תנועה זו הינה קבוצה נרחבת, בעלת השפעה וכוח בארה"ב, אך השאלה היא בעלת השפעה. תפיסתם מבוססת על האמונה המשיחית, כי ישו אמור לחזור להלך עלי אדמות ולגאול את העולם השרוי בחטא עוד מלידתו ("החטא הקדמון" של אדם וחווה). המקום אליו יחזור ישו יהיה ירושלים והוא יכריז עליה כבירת העולם. הפרוטסטנטים האוונגליסטים מאמינים כי העם היהודי הוא העם הנבחר על פי המקרא והנוצרים הם אחיהם ולכן ישו יחזור לירושלים. מכאן הרצון העז של האוונגליסטים להחזיר את העם היהודי למולדתו ואף יותר לחזור לשטחי מלכות דוד.
        ארה"ב, כסמל למדינה מודרנית, דמוקרטית וחופשית עברה טלטולים רבים בקרב הדת וזרמיה. תחילתה נמנע עם הזרם הקתולי רומאי שמרני, אשר הטיפו לקונסרבטיביות ומיגור הליברליות. רק מאוחר יותר פותח הזרם הפרוטסטנטי והרפורמי בארה"ב. לאור התפתחות הפרוטסטנטיות כזרם יותר ליברלי, נוצר תת-זרם, האוונגליסטים, שהטיף לשמרנות ויראת האל. דרכם של האוונגליסטים הייתה רצופה הצלחות, כשלונות ואף לעיתים חוסר מעש. כול אלו ועוד הצליחו להטביע חותם על העולם כולו עד עצם היום הזה.  תיאוריות שינותחו במהלך העבודה תיאורית המתח על-פי מאמרו של האג, הגלובליזציה והגישה התרבותית העולה ממנה במאמרם של נאנדי ושאידולה, תיאורית המתח על-פי מאמרו של האג, אפקטיביות ולגיטימיות במאמרו של ליפסט, סמכות כריזמטית על-פי מאמרו של וובר, סוציאליזציה פוליטית לפי מאמרו של אלמונד, סביבה מתואמת ושסעים על-פי מאמרו של ליפסט.
נושא העבודה השפעת הדת הפרוטסטנטית הפונדמנטליסטית של האוונגליסטים על המשטר בארה"ב בעלייתם השנייה מסוף שנות ה-60 ועד שנות ה-90.
שאלת המחקר האם האוונגליסטים הצליחו להשפיע על המשטר בארה"ב מסוף שנות ה-60 ועד שנות ה-90 ואם כן, באיזו מידה?