נושא: ניתוח מדיניות החוץ של ארצות הברית במלחמת המפרץ 1991

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3897
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מבוא
              בעבודתנו ננתח את מדיניות החוץ של ארצות הברית במלחמת המפרץ של 1991 על פי התבנית לחקר מדיניות חוץ של בריצ'ר,שטיינברג ושטיין. נסקור את כל מרכיבי התבנית לחקר מדיניות החוץ במדינה, נעמוד על הסביבה הביצועית והסביבה הפסיכולוגית של מקבלי החלטות בארצות הברית  והפער ביניהן.
              מלחמת המפרץ הראשונה נפתחה ב18/17 בינואר 1991, יומיים לאחר פקיעת האולטימאטום שהוגש לעיראק כדי שתסיג את כוחותיה מכווית, אותה כבשה ב- 2   באוגוסט 1990 במהלך של מספר שעות.
במלחמה השתתפו כוחות ממדינות רבות, גם ערביות בהנהגתה של ארצות הברית בהנהגתו של הנשיא בוש האב, במה שהוגדר "הקואליציה" כנגד הצבא העיראקי בכווית וכנגד מתקנים ממשלתיים ותשתיות בעיראק עצמה. במלחמה זו ספגה עיראק תבוסה מוחצת ונאלצה להיכנע, תוך שהיא מקבלת על עצמה הגבלות בינלאומיות חמורות כמו איסור על מכירת נפט ואיסור קניית נשק.
שאלת מחקר: האם נוצר פער בין הסביבה הביצועית והסביבה הפסיכולוגית של מקבלי החלטות בארצות הברית  ערב פרוץ מלחמת המפרץ של 1991.
השערת מחקר: מקבלי החלטות פועלים על פי תפיסתם את המציאות, ולא בהכרח כתגובה למציאות עצמה. השפעה של הסביבה הביצועית על ההחלטות תתאפשר רק במידה והצליחה לחלחל מבעד לדימויים של מקבלי ההחלטות. השיטה:חקר מקרה – מלחמת המפרץ 1991 , מזווית ראיה של מקבלי ההחלטות בארצות הברית  שמבוסס על ניתוח תוכן, חיפוש ארכיוני וסקירה היסטורית של האירועים באמצעות מחקר איכותי.
מבנה עבודה: פרק תיאורטי כולל הגדרה של הסביבה הביצועית והסביבה הפסיכולוגית וסקירתם של  מרכיביהם וכך גם  הקשר ביניהם. פרק יישומי כולל  רקע קצר של אירועים, ויישום תבנית המחקר על כל שלביה. תוכן עניינים
                                                                                                                                         עמוד מבוא                                                                                                                      3
פרק תיאורטי                                                                                                       4-7  פרק יישומי                                                                                                         8-11                                                                                             סיכום                                                                                                                   12  ביבליוגרפיה                                                                                                          13