פסיכולוגיה התפתחותית פרקים 1-3

תקציר העבודה

בס"ד ‏27
מרץ 2007
שאלה 1
א. המושג התפתחות מתייחס לתהליך שבו התנהגות מתארגנת מחדש ויוצרת שינוי איכותי, בעל אופי סדיר וכן שינוי מצטבר ובעל כיוון. בתהליך זה יש הן  שינוי והן המשכיות.
שינוי כמותי ואיכותי: בשינוי כמותי מתבצעת אותה פעולה אך בכמות גדולה יותר כדוגמת אוצר מילים של ילד, מס' צעדים וכיו"ב. הילד כבר דובר מס' מילים ובשינוי זה רק מתווספות מילים חדשות לאוצר המילים שלו. באשר הצעדים, אם הילד צעד עד לרגע מסוים 5 צעדים אזי שבשינוי הכמותי נוספו עוד מס' צעדים. אין כל חידוש רק שינוי בכמות. בשינוי איכותי יש משום עליית מדרגה המתבטאת בביצוע מטלה מסוימת באופן מפותח ומורכב יותר מבעבר, בד"כ מתבססת על התנהגות העבר הן מבחינת קוגניטיביות, כושר פיזי והן באמצעות טרנספורמציה.לדוגמה: אם הזכרנו שפה, אזי שמעבר מגרגור /מלמול להגיית מילה/משפט נחשבת להתפתחות איכותית. יש כאן משום קפיצת מדרגה המצריכה מיומנות גבוהה יותר.
מבחינה מוטורית לדוגמה, יעבור הילד מזחילה למצב של ישיבה, עמידה והליכה. כל שלב מורכב מקודמו . מבחינה נוספת תבוא ציפייה מראש של תגובה ע"ב פעולה שזכורה מהעבר.
בשינויים סדירים, השינויים חלים ברצף הגיוני, סוללים דרך לשינויים נוספים בעתיד ואפשרי יהיה להבינם באמצעות קודמם: גם כאן דוגמת זחילה, עמידה והליכה הינה התפתחות סדירה. כל תהליך קדם לו תהליך הגיוני שבלעדיו סביר שלא היה מתבצע השינוי הנ"ל.
שינוי מצטבר – בשינוי זה כל שלב מסוים כולל את כל מה שהיה לפניו ועליו התווסף עוד דבר. ילד אשר משחק בחלקי משחק (קוביות לדוגמה) ומצליח כעת לבנות מגדל קוביות.
שינוי בעל כיוון –  ההתפתחות כאן מתקדמת לעבר מורכבות רבה יותר. מגרגור לדוגמה למלמול/משפט.