לשון, חברה ותרבות- עבודת אמצע

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1704
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

בעבודתי בחרתי לנתח פרסומת לטלפון סלולרי חכם של רשת "אמיגו" מבית "מירס מוטורולה" שמתפקד כווקי- טוקי. הפרסומת הופיעה במגזין הנסיעות והטיולים של נשיונל ג'אוגרפיק, הנקרא "Traveler". את הפרסומת אנתח על פי שני מודלים סמיוטים: האחד של  רומאן יאקובסון והשני של צ'רלס פירס.   ניתוח הפרסומת על פי המודל של  יאקובסון יאקובסון במאמרו (1970), עוסק בפואטיקה כחלק אינטגראלי של הבלשנות. מחקר הספרות שהמוקד שלו הוא בפואטיקה עוסק, כמו הבלשנות, בתיאור סינכרוני ודיאכרוני. התיאור הסינכרוני מטפל בתוצרת הספרותית של תקופה מסוימת וכן באותו חלק של המסורת הספרותית שקיבל חיים חדשים בתקופה הנדונה. יאקובסון מציג במאמרו מודל המורכב משישה גורמים המשתתפים בתהליך התקשורת הלשונית: המוען  שולח שדר אל הנמען. כדי שהשדר יפעל דרוש לו הקשר (רפרנט) שיהיה ניתן לקליטה על ידי הנמען ושיהיה מילולי או ניתן למימוש בסמלים. כמו כן, דרוש צופן המשותף כולו או בחלקו למוען ולנמען. לבסוף, נחוץ מגע-ערוץ פיזי וקשר פסיכולוגי בין המוען לנמען, המאפשר לשניהם ליצור תקשורת ולקיים אותה. כל אחד מששת הגורמים האלה מגדיר פונקציה שונה של הלשון. שדרים לשוניים ממלאים לרוב יותר מפונקציה אחת. מבנהו הלשוני של שדר תלוי בפונקציה השלטת בו. ברוב השדרים יש פונקציות דומיננטיות יותר או פחות. ניתן לשנות את הסדר ההירארכי של הפונקציות ובכך לשנות את אופן המסר. להלן ששת הפונקציות:
1. הפונקציה האמוטיבית- פונקציה זו מתמקדת במוען-..