השפעת החברה על טקס בר המצווה וטקסי מעבר

תקציר העבודה

העבודה זכתה לציון 100. עבודה מרתקת הסוקרת טקסים שונים בחברות מוכרות ופרמיטיביות. הקדמה בחברות רבות מקיימים טקסים לציון המעבר של הילד לבגרות, אם בטקסים מרהיבים או אם בציון בדרך אחרת את המעבר- לבוש מסויים וכדומה. קיימים הבדלים רבים ומהותיים בין הטקסים, בחלוקה לאוכלוסיות, דתות וחברות שונות, וכן בחלוקה לתקופות השונות. ישנם טקסים בעלי אופי דתי, וישנם בעלי אופי תרבותי-חברתי. בעבודה הנ"ל, תחילה נבצע סקירה בנושא טקסי המעבר מילדות לבגרות, ולבסוף ננסה לתת הסבר לתופעת השוני ואו המשותף בין טקס אחד למשנהו.
סיכום חוקרים רבים ניסו להתחקות אחר הצורך העמוק שיש לאדם בריטואל. הם הגיעו למסקנה שזהו צורך בסיסי, הקיים באדם מאז ומתמיד, וקשור ברצון שלו להגיע להסדרים ולהסכמים חברתיים.  הריטואלים או הטקסים הבודדים יתבצעו בצורות שונות, וישקפו את הערכים של אותה קהילה. כמו שכל הדברים בחיינו נתונים להשפעות חיצוניות שונות, גם תרבות ומסורת בכלל, ואותם הטקסים המייצגים את התרבות בפרט, מושפעים ומשתנים. נראה, שניתן לחלק בצורה גסה את הגורמים לשינויים בטקסים לשניים:
גורמים חיצוניים- השפעות ישירות או עקיפות של עמים אחרים ומנהגיהם על הסתכלות חדשה, ולמידה. וגורמים פנימיים- שינויים שחלים על אותה קהילה עצמה, וגורמים להיווצרותם של  מנהגים חדשים. שינויים עקב השפעה חיצונית ניתן לראות לדוגמה בתופעת חגיגת הבת מצווה, שלא היתה קיימת ביהדות. שינויים עקב גורמים פנימיים הם באימוץ מנהג זריקת הסוכריות, שהיה שייך לעם היהודי, אבל רק לחלקים ממנו. נראה שתהליך קיבוץ ומיזוג הגלויות בעקבות הקמת המדינה היתה גורם מכריע לשינויים מעין אלה. תופעה מעניינת נוספת שחלה בהקשר לטקסים היא הפגנת המעמד הסוציאלי, דוגמת ציון טקס המעבר בהודו רק לשלושת המעמדות הגבוהים בלבד, וכן בהפגנת המעמד הסוציו אקונומי דוגמת תופעת חגיגות הפאר, הזמנת מאות מוזמנים ושפיכת כסף רב. המשותף שניתן לראות בין מגוון החברות, הוא בכך שרואים את המעבר בין הילדות לבגרות מזווית של תחילת לקיחת אחריות, הן עצמית, והן משפחתית ואו חברתית. דבר נוסף שמתקשר לכלל החברות המציינות טקסעם מעין אלה, הוא- קשירת ההתבגרות ללמידה. בכל חברה הלמידה תהיה בהתאם לצרכיה, ולרמת ההתפתחות שלה. בחברות דתיות, הטקס וההתבגרות עצמה יהיו מלווים בלמידת עיקרי הדת, בחיים האזרחיים ההתבגרות היא גם קשורה להשגת ידע, סיום בגרויות, לימודים גבוהים, מקצוע וכיוצא בזה (טקס הענקת תואר באוניברסיטה הינו גם סוג של טקס מעבר). בחברות השבטיות יתקשר הטקס ללמידת הצייד, הלחימה, ועבודת האדמה.