תפיסת האבסורד אצל קאמי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2001
מספר מילים 13812
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תפיסת האבסורד אצל קאמי סמינריון תאטרון האבסורד תשס"א
2 001
תוכן הענינים תוכן העניינים … עמ'
2 מבוא . עמ'
3 .
פרק א': הגדרת האבסורד — עמ'
4 -9.
                              1.
התפתחות תחושת הניכור של האדם……………………………-.. עמ'
4 .
         2. הגדרת האבסורד ומשמעותו..……………………..……………–. עמ' 6.
          פרק ב'-המסקנות הנובעות מהאבסורד … עמ'
1 0 – 28
          1. שאלת ההתאבדות אצל קאמי — עמ'
1 0               א.
התאבדות פיסית……………………………….………..… . עמ'
1 0       ב. התאבדות פילוסופית: "הקפיצה" – החמיקה של            האקזיסטנציאליסטים  אל הדת…… — עמ'
1 1
                       2.
האדם האבסורדי עמ'
1 3
            א.הגדרות ומאפיינים………………………………………… . עמ'
1 3
         ב.היצירה האבסורדית ויוצרה..…………………………………– עמ' 14
              ג.המיתוס של סיזיפוס……………………………………..… . עמ'
1 8
                   3. מאבסורד למרד עמ'
2 2
סיכום עמ'
2 9
ביבליוגרפיה – עמ'
3 1
נספח   :  אלבר קאמי פרטים ביוגרפיים — עמ'
3 2
מבוא
בבואי לבחור נושא לעבודה סמינריונית במסגרת קורס זה , התלבטתי בין שני דברים: מצד אחד מאוד רציתי לבדוק את התהפוכות שהכניסה תחושת האבסורד לתיאטרון . סיקרן אותי לבדוק את ההבדלים בין תיאטרון אבסורדי לתאטרון הריאליסטי, להעמיק ולחקור מהו אותו "תיאטרון מיזנסציני" המושתת על התרחשות בימתית ,  ולא על עלילה או טקסט, ולהכיר את איפיוניו השונים וביטויים על הבמה. ( כמו למשל החרדה הקיומית המבוטאת בדרכים שונות:קלסטרופוביה – סגירות , חנק, התרבות החפצים, חרדת מרחבים – פחד-גבהים ,ועוד). מצד שני , כאדם אבסורדי , החי בעולם אבסורדי ומתקשה להבינו , רציתי להעמיק ולחקור מהו אותו אבסורד. הזדהיתי מאוד עם תיאורו של קאמי את העולם , אך לא ממש הבנתי מה עלי לעשות עם זה, איך ממשיכים הלאה מכאן? רציתי להבין יותר טוב מהן המסקנות הנובעות מהאבסורד אותו איבחן קאמי , וכיצד הוא עצמו מציע להתמודד איתו.
שאלתי את עצמי האם באמת הכל הבל הבלים ? ואם כן ,מה זה אומר לגבי? מצוקתי האישית היא שהכריעה בסופו של דבר את הכף לטובת עבודה פילוסופית יותר העוסקת בשאלת האבסורד.
האבסורד הוא  תחושה וחוויה מרכזית בעולמו של האדם המודרני והתרבות המערבית. ביטוייה של תחושה זו הגיע לשיא במחצית המאה-ה20 , לאחר שתי מלחמות עולם. אלבר קאמי, יוצר והוגה-דעות מרכזי בתקופה זו , עסק בשאלת האבסורד וייחד לה חלק משמעותי מחייו.
הגותו ויצירתו , השפיעו על שורה ארוכה של יוצרים בתחומי המחשבה , הספרות , האומנות והתיאטרון. בראשיתה של המאה ה- 21 , ימים של אלימות גואה , סכסוכים לאומיים ובינלאומיים וטרור בינלאומי, נראה נכון מתמיד לפנות שוב וללמוד את רעיונותיו של קאמי , ולעקוב אחר הקווים שהנחו אותו , בחתירתו להתנהגות מוסרית בעולם אבסורדי.
במסגרת עבודה זו , אדון במהותה של חוויה אנושית בסיסית זו, כפי שחש וביטא אותה קאמי בהגותו, וביצירותיו הספרותיות והדרמתיות. אנסה לעקוב אחר התהליך שעבר  מן האבסורד והניהיליזם , ועד ל"מרד"  ולמחויבות המוסרית.
הדגש בעבודה יהיה מושתת  על הגותו של קאמי  בשתי המסות הגדולות שלו  : "המיתוס של סיזיפוס" ו "האדם המורד". בכוונתי לבדוק את מושג האבסורד , התפתחותו אצל קאמי , ומסקנותיו של קאמי לגבי האופן הראוי של קיום האדם  בעולם.
כמו- כן אנסה לערוך מעין "הצצה" קטנה ליצירותיו של קאמי , ולבדוק כיצד הוא  הביא בהם לידי ביטוי את רעיונותיו .
(תהיה זו "הצצה" בלבד כיון שלא אוכל למצות במסגרת זו את הביטוי המלא להגותו של קאמי ביצירותיו . זה יכול להיות נושא לעבודה בפני עצמו , ואין זה המקום לעשותה). אשתדל  לקשר את תהליך ראייתו של קאמי את האבסורד , בשלביו השונים , לכמה מיצירותיו הספרותיות , מבלי להתיימר למצות את הנושא. אין בכוונתי לערוך ניתוח מפורט של היצירות שאזכיר, אלא רק להצביע על הקשר ביניהן לבין רעיונותיו של קאמי, ולכתוב מעט על האמצעים הספרותיים בהם נקט.