סטטיסטיקה מאפייני סטודנטים תוך התמקדות במאפייני ציונים,כלכלה ונתונים פיזיולוגיים והבדלים בין נשים וגברים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4088
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן העניינים נושא                                                                                                                        עמוד מבוא –3
פרק א' מאפייני הישגי הציונים בקרב סטודנטים בבריטניה לשנת 2006 …5-10 התפלגות סטודנטים לפי ציון סמסטר ראשון ומין בבריטניה לשנת 2006 -5
התפלגות  סטודנטים לפי ציון סמסטר ראשון וגיל בבריטניה לשנת
2 006 -6
התפלגות סטודנטים בבריטניה לפי זמן לימודים מלא או חלקי  לשנת
2 006 .8
פרק ב' מאפיינים כלכליים בקרב סטודנטים בבריטניה לפי הכנסה,בעלות על רכב וותק בעבודה לשנת 2006 -..10-12  התפלגות סטודנטים בבריטניה לפי רמת הכנסה שנתית גיל ומין לשנת 2006 –…10 התפלגות סטודנטים בבריטניה לפי בעלות על רכב לשנת 2006 -11
התפלגות סטודנטים בבריטניה לפי שנות ותק בעבודה לשנת 2006 –…12
פרק ג'  מאפיינים פיזיולוגיים בקרב סטודנטים בבריטניה לפי גובה ומשקל                   לשנת 2006 13
התפלגות סטודנטים בבריטניה לפי גובה ומשקל לשנת
2 006 -13
סיכום ומסקנות -…14
ביבליוגרפיה –..15
מבוא
האם קיים שוני בין נשים לגברים? האם למין יש קשר או השפעה על הישגים לימודיים וכלכליים? במחקר שנערך במשרד החינוך בארץ על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שנשים משכילות יותר אך מרוויחות פחות:" ב-2003 היו
1 07 אלף נשים ו-83 אלף גברים סטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות אקדמיות …ההכנסה לשעת עבודה של אישה שכירה בשנת 2002 נמוכה ב-23% מזו של גבר שכיר; ההכנסה של גברים כמו גם של נשים עולה עם הגיל, ובמקביל גדל הפער בין הכנסות גברים ונשים. בלשכה מסבירים את הפערים, באופן חלקי, באמצעות ההרכב השונה של משלח היד של הגברים והנשים או על-ידי העובדה שנשים עובדות פחות שעות בחודש, בממוצע, מגברים. השוואת ההכנסה לשעת עבודה של גברים ונשים, כלומר ללא השפעת הכמות השונה של שעות עבודה, מורה על פערי שכר קטנים יותר, אך אינה מבטלת אותם.(נספח 1+28) האם במדינות העולם הפערים הנ"ל נשמרים?  למחקר זה נבחר מדגם של 50 סטודנטים וסטודנטיות (בחלקים שווים) באוניברסיטת "דרבית" ונאספו נתונים מתוך שאלונים שחולקו לסטודנטים כך שייצגו את אוכלוסיית הסטודנטים בבריטניה. מטרת המחקר לבדוק ולחקור את המשתנים והמאפיינים השונים לאוכלוסיית הסטודנטים הנבדקת:מאפיינים נלמדים/נרכשים (הישיגים,ציונים), מאפיינים כלכליים (הכנסה/שכר,בעל על רכב) , נתונים אישיים (גיל) ונתונים פיסיולוגיים. המחקר יבדוק את רמת הקשר בין הרבדים השונים במשתנים אלה בכלל האוכלוסייה הנבדקת וכן יתייחס לרבדים מסוימים באבחנה בין שני המינים. הכל כפי שמפורט בהמשך:
בפרק א' מוצגת התפלגות סטודנטים וסטודנטיות בבריטניה לפי רמת ציון בסמסטר הראשון על מנת לקבל תמונה כוללת על אופי האוכלוסייה ולאחר מכן, נבחן את התפלגות כל אחת מהאוכלוסיות בנפרד על פי ציון סמסטר ראשון וגיל והשוואה מסכמת בין האוכלוסיות השונות וננסה לבחון האם יש קשר ו/או השפעה של הגיל על הציון בכל אחת מהאוכלוסיות –נשים וגברים. על פי דו"ח שנערך  ע"י המועצה לקידום נשים במדע וטכנולוגיה בארץ, נבדקה האפשרות שמיעוט הנשים בתחומים הנ"ל נובע מחוסר יכולתן השכלית (יחד עם משתנים נוספים שנבדקו) " הנתונים מראים כי למרות הנגישות השווה להשכלה מדעית/טכנולוגית לבנים ולבנות, קיימים פערים משמעותיים בבחירות מקצועות הלימוד ורמתם. העובדה שהבנות שבוחרות מקצועות מדעיים טכנולוגיים מצליחות  יותר מהבנים מצביעה על כך שהמגבלה אינה חוסר יכולת אלא סיבות תרבותיות, חברתיות ואחרות."(ראה נספח 2). בעבודה זו נוכיח שציוני הנשים גבוהים מציוני הגברים ולכן אין קשר בין חוסר קידומן בשוק העבודה או בבחירת מקצועות לימוד שונים ובין רמת יכולתן השכלית. על פי פרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:"שיעור הנשים מכלל הסטודנטים לקראת תואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות היה 56% (ב-1990 – 54%), לקראת תואר שני – 57% (ב-1990– 50%) ולקראת תואר שלישי – 53% (ב-1990 – 41)"- בהנחה שתארים גבוהים יותר לומדים אנשים מבוגרים יותר,גיל הגברים הלומדים גבוה יותר מגיל הנשים הלומדות -יתכן והדבר נובע מסדרי עדיפויות שונות לנשים בגילאי 40+ מאשר גברים אשר סיכויי הצלחתם בעבודה עם עליית הגיל יותר גבוהים מהנשים-ננסה לבחון את הקשר בין גיל ומין סטודנטים(ראה נספח 27-טבלת מועסקים לפי גיל לפי הלמ"ס 2005).
בהמשך נחקור את הקשר בין הציונים והזמן המושקע בלימודים בקרב הסטודנטים והסטודנטיות. האם ייתכן שנשים מקבלות ציונים גבוהים יותר בגלל השקעת זמן רב יותר במגוון יכולות, גם בלימודים וגם בעבודה ואילו הגברים משקיעים יותר זמן בכל נושא בנפרד (או עבודה או לימודים) ולכן ציוניהם נמוכים יותר?
בפרק ב' נחקור את המאפיינים הכלכליים של הסטודנטים בבריטניה  על פי רמת הכנסה שנתית,בעלות על רכב, ושנות ותק בעבודה. במאמר של משרד החינוך של הדר פרבר על השוואה בין גברים ונשים על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , עולים הממצאים הבאים בנושא הכנסת נשים מול גברים: "ההכנסה לשעת עבודה של אישה שכירה בשנת 2002 נמוכה ב-23% מזו של גבר שכיר; בגילים 55-64, שבהם ההכנסה היא מרבית, הפער אף מגיע ל-40%. נשים מהוות 38% מכלל השכירים במשק. במדרג השכירים לפי גובה ההכנסה לשעה, נשים מהוות 56% מהעשירון התחתון ורק 34% מהעשירון העליון. ההכנסה של גברים כמו גם של נשים עולה עם הגיל, ובמקביל גדל הפער בין הכנסות גברים ונשים. בגילים 15-24 ההכנסה לשעה של גבר גדולה ב-7% מזו של אישה, ואילו בגילים 55-64 שבהם ההכנסה היא מרבית, ההכנסה לשעה של גבר גדולה ב-40% מזו של אישה. חלק מהפער בהכנסה החודשית בין גברים ונשים מוסבר על-ידי העובדה שנשים עובדות פחות שעות בחודש, בממוצע, מגברים. השוואת ההכנסה לשעת עבודה של גברים ונשים, כלומר ללא השפעת הכמות השונה של שעות עבודה, מורה על פערי שכר קטנים יותר, אך אינה מבטלת אותם(נספח
2 8+1) .
(http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Shivion/Maamarim/Aqtualia/NashimMaskilot.htm) יתכן והממצאים בארץ שונים מהממצאים במדגם שערכנו בבריטניה. בפרק זה נמצא את ההבדלים הכלכליים בין סטודנטים וסטודנטיות וננסה להוכיח את ההשערה  שההכנסה בקרב גברים גבוהה יותר מנשים ואת השפעת הותק בעבודה על הממצאים הנ"ל. כמו כן נבחן את הקשר בין מין  ובעלות על רכב שכן ההנחה היא שיש קשר בין מין לבעלות על רכב (כתוצאה מגובה ההכנסה). במחקר של משרד התמ"ת נמצא כי (נספח 26):"בקבוצות הגיל 65-35 שיעור הנשים הניידות תעסוקתית גבוה משיעור הגברים הניידים תעסוקתית( 7.5% ו – 5%, בהתאמה). שיעור העובדים הניידים בקרב בעלי משלח יד שאינו אקדמי עמד על 14% בהשוואה ל– 9.3% מקרב בעלי משלח יד אקדמי. שיעור העובדים הניידים בקבוצת השכר של עד 3500 שקלים הנו 19% בהשוואה ל – 7% בלבד בקרב המשתכרים בשכר הגבוה מ – 5500 שקלים." בהמשך  נבחן את הקשר בין וותק בעבודה ושכר-שהרי אם קיים קשר בין גיל והכנסה סביר שככל שהגיל גבוה יותר גם הוותק בעבודה גבוה ולכן משתמע שגם ההכנסה גבוהה יותר. במחקר של משרד התמ"ת נמצא כי (נספח 26) "הוותק הממוצע במקום העבודה בישראל עומד על 9.7 שנים, ודומה לוותק הממוצע במדינות מפותחות העומד על 9.5
שנים. הוותק הממוצע עולה ביחס ישר לגיל. בגילאים 35-18 הוותק הממוצע עומד על 4.6
שנים בהשוואה ל – 13 שנים בגילאים 35 ומעלה. אין הבדלים משמעותיים בוותק הממוצע של נשים וגברים. קיים קשר ישר בין הוותק הממוצע לשכר. ברמת שכר של עד
3 500 שקלים הוותק הממוצע עמד על 6.3 שנים ואילו ברמת שכר של 5500 שקלים ומעלה הוותק הממוצע הוא 13.6 שנים. 12% מהשכירים החליפו את מקום עבודתם במהלך השנה האחרונה, לעומת 88% אשר נותרו יציבים באתו מקום עבודה" (ראה נספח 26) – הפרק השלישי מתמקד במאפיינים פיזיולוגיים-גובה ומשקל בכל אחת מהאוכלוסיות (גברים ונשים).נבחן הקשר בין גובה ומשקל באוכלוסיית הנשים וכן באוכלוסיית הגברים.
לבסוף נערוך אינטגרציה בין שלושת המאפיינים: הישגים לימודיים,מאפיינים כלכליים ומאפיינים פיזיולוגים שנבחנו על ידי משתני הציונים בסמסטר ראשון,מין,גיל,היקף זמן לימודים מלא או חלקי ,שנות ותק בעבודה,גובה ומשקל, – על מנת לקבל תמונה פרטנית יותר ומשולבת. ננסה לבדוק אם קיים קשר בין המשתנים השונים בקרב סטודנטים בבריטניה לשנת 2006.
בכל פרק נציג את ההשערות הנחקרות , טבלאות וגרפים ולבסוף מסקנות.