וכאשר נתבקשנו להשוות בין טרגדיה יוונית וטרגדיה שקספירית עלה בדעתנו באופן אוטומטי המלט של שקספיר מאחר ואצל שניהם בא לידי ביטוי תסביך אדיפוס בצורה בולטת ובשניהם צצה השאלה מה גרם לטרגדיה במחזה – האופי? או הגורל?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2001
מספר מילים 3728
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

רפרט – המלט ואדיפוס.
המלט לא מוכן לקבל את הבגידה של דודו באביו – הרי רצח אותו בדם קר.
ומבחינה אתית הוא לא מבין איך אמא שלו מתחתנת עם דודו הבוגד כאשר עוד לא עבר חודש מהרצחו של המלט האב. ציטוט:" לא טוב המעשה ולא ייטיב סופו" המלט הוא דמות כ"כ אתית עד כדי שהוא לא מוכן לוותר על הנקמה. מרגע גילוי הרוח על הרצחו של אביו המלט רקם כל תוכנית על מנת לקיים את שבועת הנקם.
הנקמה האם היא אתית?! הנקמה והאתיקה הם מה שמוביל את המלט במחזה, הוא מתלבט בין תשוקת הנקם וחובת הכבוד מה שגרם לו לזעזוע נפשי שנוטע געגועים עזים למוות. ציטוט:________________ כל המחזה סובב סביב הרציו של המלט להגיע לשלווה נפשית ע"י הנקמה. עקרונות המוסר הם אלו שמנעו ממנו להתנקם, ולכן הוא מרגיש רגשי אשמה בעוד הרוח של אביו מזרזת אותו ומשחקת לו על המצפון. (אירוניה טראגית) ציטוט: " זכרני המלט" תסביך אדיפוס כמשהו לא מוסרי:
לפי תורתו של זיגמונד פרויד, תורת הפסיכואנליזה שאומרת שקיים באדם, מתחת לסף הכרתו, יצר שנאת הבן לאביו. היצר גובר עד כדי רצון לרצוח את האב ולזכות באהבת האם – האישה. האדם הנורמלי דוחק רגשות אלה וכובש את היצרים – רק במחלות עצבים ובחלומות הם יכולים לצוף ולעלות. בהמלט הדוד רצח את אביו של המלט ונשא את אימו . אך המלט בתחילה אינו מסוגל לנקום בדודו –שהרי רגשותיו היו זהים, וזוהי קללתו של המלט , שהוא אינו מסוגל לפעול. בהיותו ילד המלט הרגיש אהבה עזה שקרנה מאימו ,אהבה זו כללה בתוכה יסודות אירוטיים יסודיים (וניתן לאמת את זה על ידי אהבתה העזה של המלכה לבנה ) אך כנראה שבמהלך השנים המלט נגמל מהשפעתה של אימו עליו וזאת רואים בזאת שהתאהב באופליה.
מעמדה של אופליה כאחות אוהבת ובת צייתנית המקבל את מרות אביה ללא עירעור. דבר הדומה להמלט שמושפע מצו צלם אביו והתנהגותה הבוגדנית של אימו. איך המחזה מעלה שאלות של ערכים?
פורטינברס מתכנן עם גרטרוד לרצוח את המלט האב- חוסר מוסר ובנוסף לכך לגנוב את כס המלכות של הנרצח- תאוות שלטון, בצע וחוסר אתיקה.