השפעת סידור ישיבה בכיתה על פעילות גומלין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6543
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

פעילות גומלין בכיתה היא תהליך בסיסי שאופיו חברתי וחינוכי כאחת באמצעות תהליך זה חברי הקבוצה מעבירים ביניהם מסרים התנהגותיים ,הכרתיים ורגשיים ,מעבדים את המידע המגיע אליהם בתגובה להתנהגותם ,ולפי מידע זה בוחרים כיצד להתנהג ם הזולת במהלך פעילות הגומלין פעילות הגומלין המתוארת לעיל אינה מתרחשת בחלל ריק ,אלא בסביבה פיסית בעלת איפיונים מגוונים ביניהם: גודל הכיתה , מספר התלמידים בכיתה ,אקוסטיקה, קיומם של חלונות ,גובהם ונגישותם לתלמידים ,ארכיטקטורה ,סידור הישיבה שיידון בהמשך, כיסאות הישיבה והשולחנות ותנוחתם פעילות גומלין כוללת את כל סוגי התקשורת בין בני אדם הנמצאים בקבוצה קטנה אשר רוצים להחליף ביניהם פיסות מידע ,לשמוע זה את זה ,לשכנע ולהסביר עצמם והיא מתבצעת באמצעות  תקשורת מילולית ולא מילולית כגון:
קריאות , דיבורים ,קולות ,יבבות ,שריקות ,תנועות גוף וידיים ומימיקת פנים ( Wilkinson , 1982 ) . לסביבה הפיסית ידועה השפעה מכרעת על פעילות הגומלין בין לחבריהם ולמורים היא יכולה להשפיע על כמות ,איכות ,תדירות ,ודרכי ביצוע פעילות הגומלין (Mergendollar & Marchman , 1987 ) ,היא מעצבת את רגשות ועמדות התלמידים לגבי לימודים ויחסים חברתיים בפרט , ביכולתה לגרום לתחושת שיעמום ,דחייה ,דיכאון ,סגירות בקרב הסופגים אותה מנגד , היא יכולה לנסוך בלומדים תחושת ביטחון עצמי מוטיבציה , לעורר שאיפות להישגים ולהצלחה בלימודים , היא מסייעת בפיתוח הערכה עצמית , התחשבות בזולת וביכולותיו , יוצרת תחושת סולידריות בין התלמידים ועוזרת בהתפתחות  אווירה שך תמיכה קבלה עידוד ועזרה . השאלה הנשאלת היא האם קיים קשר בין סידור השולחנות והכיסאות בכיתה לבין פעילות הגומלין בין התלמידים , מהו אופיו ומהי חשיבותו של קשר זה אם הוא קיים .
מטרתה של העבודה הנוכחית היא בבחינת הקשר בין סידורי הישיבה של התלמידים בכיתה , שיוצגו בהמשך העבודה לפעילות הגומלין המתנהלת בין התלמידים על צורותיה, ביטוייה , כמותה ואיכויותיה המגוונות .
שאלת המחקר היא כאמור , האם יש קשר בין סדרי הישיבה השונים בכיתה לפ"ג בין התלמידים ומשתנים סוציאליים נוספים , כאשר ההשערה היא שכן התשובה היא חיובית וקיים מתאם חיובי בין המשתנים .
תוכן העניינים:

1 .       מבוא
_________________________________________________________  1

2 .       הקדמה והגדרת המונח יחסי גומלין חברתיים____________________________ 2-3

3 .       הגדרת המונח יחסי גומלין חברתיים בכיתה ______________________________ 4

4 .       סוגים שונים של פעילות ויחסי גומלין  __________________________________ 5
5.       סוגי סדר ישיבה בכיתה ___________________________________________ 6-7

6 .       סידור טורים / שורות_____________________________________________ 7-9
7.       סידור קבוצות_________________________________________________10-12

8 .       סידור "פרסה" ________________________________________________13-14
9.       השפעת סדרי ישיבה על משתנים התנהגותיים חברתיים בכיתה _ _____________15-18

1 0.   השפעת סדרי ישיבה  על משתנים חינוכיים – הוראתיים __________________   19-20
1 1.   דיון  _______________________________________________________21-23 
1 2. ביבליוגרפיה __________________________________________________24-27