אריזה של מזון ותרופות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3026
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

מבוא
תאור המוצר המוצר הנבחר הינו אריזת ואקום רב שכבתית לנתחי דגי סלומון מעושנים. האריזה נעשית לאחר שהדגים, כאמור, כבר עברו טיפול של עישון, בתנאים ספציפיים. התכונות הבולטות של אריזת הואקום הינן מניעת כניסה של חמצן לתוכה וע"י כך הגנה על טריות המוצר, שמירה על הטעמים הריחות, הארכת חיי המדף ומחיר זול יחסית.
המוצר מיוצר במס' שלבים:
אקסטרוזיה הדפסה למינציה חיתוך והלחמה המוצר הספציפי שבחרנו מיוצר במפעל פלסטופיל הזורע ומשווק ליצוא.   לאחר החיתוך וההלחמה של הפילם שהופך לשקית נשלח לייצרן המזון, שם מוכנסים נתחי המוצר- הדג, וע"י יצירת ואקום והלחמה מגיעים למוצר המוגמר המוכן לשיווק.
דרישות מהמוצר המוצר (דגים מעושנים) הינו יקר יחסית ונחשב ליוקרתי ועל כן ניתן לייצר עבורו אריזה יקרה יחסית שאף תעיד על טיבו.
ויזואליות-אריזת המוצר צריכה לשדר יוקרה מבחינה ויזואלית. ניתן לתת לה ברק (Gloss) על ידי הוספת חומרים מסוימים , לדוגמא למינצית פילם ה- PET , עליה נרחיב בהמשך .
באריזות מסוג זה, מכיוון שיש מגע בין המוצר לאריזה מתקבלת שקיפות טובה, כלומר אין בעייה של הצטברות אדים/ערפל על גבי האריזה .
חיי המדף- רוצים שהמוצר יישמר כחודש וחצי עד חודשיים בקירור (לא הקפאה).
OTR- ברצוננו ליצור אריזה שתגביל את כמות החמצן הנכנסת לתוכה, שכן חימצון שומני הדג יכול לגרום להופעת ריחות לוואי של המוצר. בנוסף החמצן משנה את צבע הדג ומאפשר מצע גידול נוח לחיידקים. חסימה בדרגת MB- (Medium Brier-יכולת חסימה בינונית)  תאפשר את הארכת חיי המדף.
הדפסה- נרצה להדפיס על גבי האריזה את שם החברה ונתונים רלוונטים נוספים. את ההדפסה נבצע על יריעת PET (הדפסה כלואה) עליה נרחיב בהמשך.
חוזק מכני- פילה של דג הינו ללא עצמות ולכן האריזה של צריכה ערך גבוה של חוזק puncture. האריזה צריכה להיות קשיחה ועבה כדי לעמוד בדרישות הויזואליות.
COF- ערך החלקות הנדרש הינו נמוך יחסית מבפנים (in/in) כדי לאפשר פתיחה קלה של האריזה.
Seal Strength- יכולת הלחמה. הדג שומני ומלוכלך ולכן צריכה להיות אפשרות להלחים גם בתנאים הקשים האלו.
מבחינת טמפ'- אין דרישה מיוחדת , זאת לאור העובדה כי המוצר לא עובר טיפולים כמו פיסטור לאחר האריזה וכו'.
Adhesion- נרצה שתהיה הדבקה טובה בין השכבות בקואקסטרוזיה.
RH- לחות צריכה להישמר בתוך האריזה. לא רוצים שהמוצר יתייבש. אם נשים 10 מיקרון של PE לא תהיה בעיה של התייבשות המוצר כתוצאה מחוסר לחות.
TR-  טיפול בקורונה בזמן האקסטרוזיה על מנת לאפשר הדבקה/למינציה של הפילם לפילם. (1+2) (1) תכנון האריזה בחירת חומרי האריזה:
בחירת חומר האריזה נקבעת על פי דרישות הלקוח, תכונות החומרים, זמינותם ומחירם בשוק.
שאלות רבות יש לשאול בעת תכנון האריזה ובינהן:
שאלות הקשורות לגבי העומסים בהם יעמוד המוצר וסוג המאמץ.
האם יופעל עומס מחזורי (התעייפות), מתיחה, לחיצה.
אורך החיים הרצוי של המוצר.
האם המוצר צריך לעמוד בפני אימפקט.
באיזה טמפ' צריך לעמוד המוצר.
האם תהיה חשיפה של המוצר ללחות או כימיקלים (צביעה/ציפוי).
האם המוצר צריך לעמוד בפני חדירות נוזלים/גזים ומה סוגם או לחילופין לאפשר את יציאתם.
האם נדרשות תכונות אופטיות מהמוצר.
תכנון ספציפי של האריזה:
צורת האריזה- מלבנית  בגודל סופי  21X62cm הפילם הנבחר מיוצר בתהליך Blown Film Extrusion, והוא מכיל 9 שכבות:
בעיקרון ניתן ליצר עם שכבת LDPE אחת ושכבת LLDPE אחת, אך הדבר נעשה כפי שתואר בשל מבנה האקסטרודר בו משתמשים לייצור פילם זה. (המכיל יותר אקסטרודרים מהנדרש).
לאחר למינציה של פילם PET מודפס נקבל עובי כולל של כ- .