אחריותו הנזיקית של מוהל שפגע

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2248
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

בעבודה זו אנו נטייל בארון הספרים ההלכתי היהודי תוך כדי חיפוש מקורות הנוגעים  לאחריותו הנזיקית של מוהל. לצערנו הרב –מדי פעם   עולות תקלות על ידי  המוהלים בעת ביצועם את טקס ברית המילה,  הסיבות יכולות להיות שונות ומשונות , חולי, זיהום,חיתוך לא נכון וכיוצא באלו. המוהל מוצא עצמו ניצב בפני מצב שבו הוא מברר מה היא אחריותו הנזיקית בעניין. כאמור אין ההלכה  משאירה אותנו חסרי אונים בבואנו להתמודד עם סוגיה זו-אלא היא נותנת בידינו  "כלים" העוזרים לנו לברר את הדברים.
תחילה יתואר המקרה הנדון ובהמשך יוצגו  מקורות הלכתיים ומשפטיים שבעזרתם נבין כיצד מתמודדת ההלכה היהודית עם  סוגיות בנזיקין.
הנושא נסב סביב מוהל שביצע טקס ברית מילה שהביא לדימום מוגבר באיברו של התינוק.המוהל טיפל בעניין כפי שראה לנכון וחבש את האזור באדיקות  תוך כדי לחיצה על המקום.
הדימום פסק וליתר ביטחון ביקש המוהל מהורי התינוק להבהילו לבית חולים במידה והדימום יתחדש. באותו הערב וכך גם בשלושת הימים הבאים חזר המוהל לבדוק שהכול כשורה והניח את דעתם של ההורים כי הכול עומד על תיקונו למרות שנראה כתם כהה בחלקו העליון של האיבר. התופעה הוסברה להורים כקרישת דם. ההורים לא חשדו בדבר משום שהתינוק התנהג כתינוק בריא. יומיים לאחר מכן התגלה כי התינוק מטיל את מימיו מבסיס האיבר במקום מפי השופכה ,הוא הובהל לבית החולים כשמשם הופנה לבית חולים אחר .הקטע השחור של האיבר אובחן כרקמת נמק יבשה-כך שעוד באותו הערב-כשישה ימים לאחר טקס הברית נשרו שני שלישים מאיברו של התינוק.עובדה נוספת שעמדה לרעת המוהל היא כי תעודת ההסמכה שלו פקעה מזה זמן רב.
תוכן עניינים:
מבוא –ע"מ
1 גרמא וגרמי בנזיקין -.ע"מ 2
המוהל כרופא ואומן -.ע"מ 4
רשות בית דין בזמננו -ע"מ 5
סיכום –ע"מ
6 ביבליוגרפיה .ע"מ 7