התנועה האיסלאמית בישראל שאלת המחקר האם התנועה מהווה איום בטחוני וקיומי על מדינת ישראל ומה הפתרון

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7554
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מבוא
התנועה האסלאמית בישראל (להלן: התנא"ס) קיימת ופועלת במדינת ישראל מאז סוף שנות ה-70. בשנת 1996 חל בשורותיה פיצול, שכתוצאה ממנו  נוצרו שני פלגים הידועים כפלג הצפוני (או פלג ראא'ד)  והפלג הדרומי, (או פלג עבדאללה). עבודה זו מתמקדת בפלג הצפוני, הנחשב/נתפס כקיצוני יותר בהשוואה למקבילו. שאלת המחקר שלה תהיה מידת האיום הביטחוני שמייצר או מהווה פלג זה על מדינת ישראל, זאת מתוך הנחה כי קיימת הסכמה בקרב החוקרים כי איום ביטחוני אכן קיים, אם כי אין תמימות דעים ביחס לגודלו ולהיקפו. הפרק ראשון, התיאורטי,  יתמקד בשאלה מהו איום ביטחוני מבית על מדינה, תוך ניסיון לשרטט מעגלי איום אפשריים מצד התנא"ס/ראא'ד על ביטחונה של מדינת ישראל. הפרק השני יתאר בקצרה את תולדות התפתחותה של התנא"ס/ראא'ד, את קווי האידיאולוגיה המרכזיים שלה ואת המבנה הבסיסי של התנועה.
בפרקים שיבואו אחר כך ינותחו דפוסי הפעולה של התנא"ס/ראא'ד תוך בחינת נושאים כגון: מעורבות ישירה בטרור, סיוע ישיר לטרור, הזדהות עם גורמי טרור (פלסטיניים ואסלאמיים), שימוש בנושאים דתיים (בעיקר מסגד אלאקצא) לרדיקליזציה פוליטית והיחס ליהדות ולשלטון במדינת ישראל. לנושא התנא"ס/ראא'ד זיקה ישירה לביטחון המדינה. ניתן להמחיש זאת  בשרטוט ארבעה מעגלים: בראשון, הפנימי ניצבת התנא"ס/פלג ראא'ד בהיותה גוף בעל אידיאולוגיה דתית. במעגל השני נמצא אוכלוסיית ערביי ישראל, בעלת שאיפות לאומיות, שהתנא"ס/ראא'ד היא אורגן פוליטי מרכזי בקרבה. את חלל המעגל השלישי ממלאת מדינת ישראל, אשר בהגדרתה כמדינה יהודית ודמוקרטית, מהווה מיעוט באזור המזרח התיכון. אזור זה, שהדת השלטת בו זהה לזו של התנא"ס הוא המרכיב את המעגל הרביעי.  מציאות זו, ככל שידיעתי משגת, הינה ייחודית בעולם (קיימים מיעוטים בעלי שאיפות לאומיות גם במקומות אחרים, אך לסוגייה שלפנינו מיתוסף האסלאם, שהוא הדת השלטת במרחב המזרח התיכון), מייצרת, להבנתי איומים ביטחוניים ברמות שונות על ישראל, כפי שאטען בעבודה זו. עבודה זו מתבססת על ספרות מחקרית הקיימת בנושא התנא"ס בכלל ופלג ראא'ד בפרט, על דוח "ועדת אור", ועדת החקירה הממלכתית לבירור ההתנגשויות בין כוחות הביטחון לבין אזרחים ישראליים בחודש אוקטובר 2000, במגזר הערבי בישראל (להלן "ועדת אור"), על פסקי דין של בתי משפט בישראל וכן על מקורות ראשוניים בדמות מאמרים, ראיונות והתבטאויות של ראשי הפלג כפי שהופיעו מאז שנת 1990 בביטאון הפלג – (צח"ח – צות אלחק ואלחריה ובתרגום לעברית "קול הצדק והחרות"). גיליונות העיתון נמצאים בארכיון מרכז דיין באוניברסיטת תל אביב. בחרתי לצרף לעבודה נספח אחד שעניינו מכתב ששלחה אם של פעילי התנועה האסלאמית שרצחו, במסגרת חוליה שהקים "הג'האד האסלאמי", 3 חיילי צה"ל. במכתב מבקשת האם מנצראללה שיפעל לשחרור בניה במסגרת עסקת חילופי שבויים. יש במכתב זה כדי להצביע על הזהות הרעיונית  בין כל התנועות האסלאמיות, נושא שיוצג, בין השאר בעבודה זו.