תיאוריות וגישות לתופעת ההתאבדות בקרב בני נוער

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 10258
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

התאבדות היא אחת התופעות הידועות של גיל ההתבגרות. זהו גיל שבו נראה הכל  בשחור-לבן, שקיימות בו תנודות קיצוניות ותכופות בין תקווה לייאוש, בין שמחת ההישג ובין הפחד מפני הכישלון. מאפיינים אותו הקיצוניות שבין הפתיחות המוחלטת לבין ההסתגרות הקיצונית וקונפליקט עם החברה, שאינה רואה עוד במתבגר ילד בעל זכויות יתר, אך גם עדיין לא בוגר בעל כל הזכויות של בוגר.      נכון הדבר שרוב המתבגרים מצליחים לעבור בהצלחה את התקופה הקריטית של ההתבגרות ולהגיע לגיבוש אישיותם ולהסתגלות אישית וחברתית אך תהליך גיבוש זהות ה"אני" הוא תהליך מכאיב, רצוף לבטים, תסכולים, אכזבות וייאוש. כאשר ה"אני" אינו מסוגל לעמוד בתנודות הקיצוניות של גיל ההתבגרות ואינו מסוגל להגיע לגיבוש האישיות ולהסתגלות חברתית, הוא עלול להגיע להתפוררות שפירושה הסופי והקיצוני עלול להיות התאבדות.
תופעת ההתאבדות בקרב בני נוער מוכרת כמעט בכל החברות והתרבויות. היא תופעה מכאיבה, המהווה חלק אינטגרלי מחיי היום-יום שלנו, ולדעתי לא ניתנו עליה את הדעת במידה מספקת. נושא זה נבחר, מפני שנתח נכבד ממוקדי ההתאבדות קורים דווקא בשלב ההתבגרות, בשלב ביה"ס, והסביבה הקרובה לנער לא ערה דייה לסערות הנפש המתחוללות בלב הנער בתקופה זו. הרצון להתאבד כרוך בהצטברות קשיים ומצוקות. ואם נאתרם מבעוד מועד נמנע ממצב בו אין דרך חזרה…! עבודה זו תפתח ראשית ברקע התיאורטי של חוקרים שונים המנסים להביא הסבר לתופעה הזו שנקראת ה ת א ב ד ו ת . לאחר מכן, נעמוד על כמה מאפייני אישיות של הנער בעל הנטייה האבדנית כמו מאפיינים פסיכולוגיים, משפחתיים וחברתיים. תת פרק קצר יעמוד על שלבי ההרס העצמי כפתרון סופי, ופרק בגוף העבודה יעסוק בדרכי מניעת התופעה.
תוכן עניינים                                                                                                      עמ'
1 .      מבוא                                                                                                            
3
2 .      תיאוריות וגישות לתופעת ההתאבדות                                                      9-4
2 .1    המודל הפסיכולוגי
2 .1.1           המודל הפסיכואנליטי
2 .1.2           הפנמת תוקפנות
2 .1.3           פחד מאובדן שליטה יצרית
2 .1.4           האישיות הפגומה
2 .1.5           הגרעין הסדיסטי מזוכיסטי
2 .1.6           הגישה הפנומנולוגית
2 .1.7           אי יכולת להשלים עם תנאי החיים
2 .2    מודל התהליכים המשפחתיים
2 .2.1           יחסי אובייקט ודימוי עצמי שלילי
2 .2.2           הילד המיותר
2 .2.3           הבריחה מן ואל הסימביוזה
2 .2.4           הורשת הגישה הפסימית לחיים
2 .3    המודל הסוציולוגי
2 .3.1           הגישה הסוציולוגית של דורקהיים
2 .3.2           כעס כלפי האחר
2 .4    המודל הקוגניטיבי
2 .4.1           הצורך במשמעות
2 .4.2           בניית העצמי
2 .4.3           רומנטיזציה של המוות
3 .      אפיוני אישיות של הנער בעל הנטיות האובדניות                                   17-10         
3 .1    אפיונים פסיכולוגיים
3 .1.1           דיכאון
3 .1.2           אימפולסיביות
3 .1.3           תפקוד לקוי של כוחות האגו
3 .1.4           היעדר גמישות בחשיבה
3 .1.5           נער המושפע ממסרי התאבדות דרך תקשורת
3 .1.6           נער המתקשה להתמודד מול מצבי כשלון
3 .1.7           נער התובע תשומת לב לבעיותיו
3 .1.8           נער המביע את כאבו באמצעות יצירה
3 .1.9           האובססיה להצלחה לימודית
3 .2    אפיונים משפחתיים
3 .2.1           הנער המוכה והמוזנח
3 .2.2           נער אשר הוריו התגרשו
3 .2.3           נער הנדרש להצליח בלימודיו
3 .2.4           נער שעבר משבר משפחתי
3 .3    אפיונים חברתיים
3 .3.1           נער המתקשה להשתלב בקבוצה
3 .3.2           נער 'ההולך עפ"י דרכו'
3 .3.3           נער המושפע מלחץ קבוצתי
3 .4   אפיוני התנהגות לקראת האקט  
4 .      דרכי מניעת התופעה                                                                        21-18
4 .1    המסגרת המשפחתית
4 .2    המסגרת החינוכית 5.      סיכום                                                                                                
2 2                      
6 .      ביבליוגרפיה                                                                                      23