היחסים בין הרייך השלישי לעיראק בשנים 1945-1933

תקציר העבודה

מבוא
הנושא של מערכת היחסים בין הרייך השלישי לעולם הערבי הוא מרתק בעיני. מדובר בשני עולמות כה שונים ורחוקים, שמצד אחד הם בעלי מטרה משותפת נגד היהודים והבריטים ומצד שני קיים הפן האידיאולוגי, כאשר לפי תורת הגזע הנאצית הגזע הערבי ממוקם רק בקצת מעל היהודי ובנוסף לכך קיימים פערים תרבותיים וחינוכיים גדולים בין המדינות. על הרקע הזה צמחו קשרים ייחודיים ומרתקים שאופיים הושפע בעיקר מהאינטרסים ומהצרכים של כל אחד מהצדדים לאורך התקופה.
 מטרת העבודה היא לבחון את המניעים של גרמניה לקשור קשרים עם עיראק לפני ובמהלך המלחמה ולראות כיצד המדיניות השתנתה ויושמה בהתאם לכך, וזאת לעומת מניעיה של עיראק  בקשר ליחסיה עם גרמניה למן עלייתו של הרייך השלישי ועד לסיום מלחמת העולם השנייה, תוך סקירה של האירועים המרכזיים בהסתמך על ספרים ומחקרים שנכתבו בנושא.
העבודה מחולקת לשלושה פרקים מרכזיים שסוקרים על פי סדר כרונולוגי שלוש תקופות משנה בתוך מסגרת הזמן בין השנים 1933-1945. הפרק הראשון עוסק בתקופה שבין 1933-1939 שבה הגרמנים ניסו להלך בין הטיפות ומצד אחד לא לפגוע בדומיננטיות הבריטית במזרח התיכון, מה שהביא לחוסר אחידות ובהירות בנוגע לעמדתם הרשמית כלפי האזור, ומצד שני ניסו להרחיב את עמדותיהם הכלכליות ולמצוא קהל יעד להפצת רעיונותיהם (בעיקר על ידי תעמולה), ואילו העיראקים החלו ליצור מגע עם הגורם החדש שנכנס לזירה במטרה למצוא בת ברית שתסייע להם לקבל עצמאות אמיתי ומלאה מהבריטים. הפרק השני עוסק בשלבים הראשונים של המלחמה בו שיתוף הפעולה העיראקי-גרמני הגיע לשיא במרד של העיראקים נגד הבריטים שנעזרו בגרמנים שסיפקו להם נשק וכסף, כאשר עמדתה של גרמניה משתנה בכל פעם לכיוון אחר בהתאם להלכי הרוח והתפתחות המלחמה, בעוד העיראקים מאמינים כי מצאו שותפה אמיתית שניתן להסתייע בה ולסמוך עליה להגשמת שאיפותיהם הלאומיות. הפרק השלישי מתאר את שירת הברבור וגוויעתם של היחסים בין המדינות שהלכו ודעכו לאחר הכישלון הקולוסאלי של המרד.
יש לציין כי מצוי חומר רב ועשיר שעוסק בנושא ישירות וביחסים בין גרמניה בתקופת מלחמת העולם השנייה עם העולם הערבי באופן מקיף. תוכן עניינים
מבוא -..עמוד
2 פרק ראשון:
רקע- עיראק בשנות המנדט הבריטי עד עצמאותה ושורשי הקשר בין עיראק לגרמניה עמוד
3 פרק שני:
היחסים בין גרמניה לעיראק מעליית הנאצים ועד פרוץ המלחמה –עמוד 5
פרק שלישי:
היחסים בין עיראק לגרמניה בשלבי במלחמה הראשונים והמרד של רשיד עלי אלכילאני …עמוד 10 פרק רביעי:
היחסים בין עיראק וגרמניה בעקבות כישלון המרד -עמוד
1 5
סיכום -עמוד
1 7
ביבליוגרפיה