'קפה מצדה' - כיצד לנהל מסעדה כאטרקצייה תיירותית

תקציר העבודה

תעשיית התיירות הינה תעשייה מאוד מורכבת אשר תלויה בניהול ארגוני למגזר הפרטי וכן למגזר הציבורי. Holloway (2002) מציג בספרו מודל (ראה נספח 1) המתאר את מבנה תעשיית התיירות. על פי מודל זה תעשיית התיירות כוללת את הסקטור הציבורי, הסקטור הפרטי, היצרנים (שירותי התחבורה, שירותי הארחה ואטרקציות), הסיטונאים (מפעילי התיירות), הקמעונאים (סוכני הנסיעות) ולבסוף הצרכן הסופי (התייר). זוהי תעשיית שירותים אשר בליבה עומד המוצר התיירותי שהוא שירות ויש לו מאפיינים ייחודיים המבדלים אותו משאר המוצרים שאנו מכירים. מאפייני השירות, העבודה עם אנשים, מורכבותה של תעשיית התיירות וכן היותה רגישה מאוד להשפעות חיצוניות, כל אלו מצריכים ניהול יעיל בכל ארגון וארגון בתעשייה. דרישות הניהול בתעשיית התיירות הן בהחלט שונות מדרישות הניהול בכל תעשייה אחרת, ולכן מנהל מצליח של מפעל לייצור פלסטיק יתקשה מאוד בניהול ארגון תיירותי.
בנוסף לדרישות הניהול של הארגון תיירותי, המעבר מסגנונות הניהול הקלאסיים לסגנונות המודרניים ולאתגרי הניהול במאה ה-21, אינו פוסח על תעשיית התיירות. על פי Holloway (2002) שירותי הסעדה נכללים בתוך סקטור אטרקציות התיירות. לדעת Swarbrooke (1999) חשיבותו של סגנון הניהול המאומץ באטרקציה מתבטאת בשני מובנים עיקריים.
ראשית כל, הוא קובע את המבנה הפורמלי של הארגון ואת התרבות הבלתי פורמלית. ושנית, הוא משפיע על גישת העובדים ועל שביעות רצונם בעבודה, ועל כן יש לו השפעה ישירה על חווית המבקר באטרקציה. למרות היות שירותי ההסעדה כחלק מאטרקציות במודל מבנה תעשיית התיירות, ענף המסעדנות הוא ענף גדול ומכובד בפני עצמו ולא ניתן להגדיר כל מסעדה כאטרקציה תיירותית. ישנן מסעדות שאינן קשורות כלל להיבט התיירותי ולא זוכות לביקור תיירים. עבודה זו תעסוק בניתוח ההיבט הניהולי בארגון תיירותי נבחר והוא מסעדת 'קפה מצדה'. מיקומה של המסעדה בטיילת, לב ליבו של האזור התיירותי בתל אביב וכן הקונספט הכולל שהוא מכוון תיירות. אלו המסבירים את העובדה כי לפחות 50% מלקוחותיה הינם תיירים. למרות שמדובר במסעדה, יש להגדיר ולנהל אותה כאטרקציה תיירותית, ולכן יש לה גם דרישות ניהוליות של ארגון תיירותי. העבודה תתחלק לשלושה פרקים: הפרק הראשון יתאר את הארגון הנבחר ואת הסביבה בה הוא פועל. בפרק השני, ינותחו סגנונות הניהול ותפקידי המנהל בארגון. והפרק האחרון יעסוק בסוגיות ניהול מודרניות ובהמלצות לניהול נכון המתאים לארגון. מטרת העבודה היא להעריך את דרישות הניהול של ארגון תיירותי.   תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק 1 – 'קפה מצדה' 4
תיאור הארגון 4
ניתוח הסביבה החיצונית. 4
פרק 2 – על הניהול ב 'קפה מצדה' 5
ניתוח סגנונות הניהול. 5
על המנהל כמנהיג 6
היבטי ניהול חשובים. 6
תרבות ארגונית. 6
אקלים ארגוני 7
מחויבות ארגונית. 7
תקשורת ארגונית. 7
פרק 3 – ניהול מסעדה כאטרקציה במאה ה-21. 9
ניהול בתיירות. 9
ניהול במאה ה-21. 9
ניהול גמיש.. 10 סיכום ומסקנות. 11
רשימה ביבליוגרפית. 12
נספחים. 13
נספח 1 – מודל מבנה תעשיית התיירות (Holloway,
2 002) 13
נספח 2 –  מפת ייחוס למיקום 'קפה מצדה' (מתוך  www.rol.co.il) 14
נספח 3 – שאלות מתוך ראיון עם מנהל 'קפה מצדה' 15
נספח 4 – 'קפה מצדה' – מבנה ארגוני 16
נספח 5 – ניתוח PESTLE על 'קפה מצדה' 17
נספח 6 – The Leadership Grid (Blake&Mouton,
1 991 מתוך Mullins,
2 001) 18
נספח 7 – מודל רשת התרבות בארגון (Johnson,
1 992 מתוך Mullins,
2 002) 18
נספח 8 – רשתות תקשורת (Leavitt, 1978 אצל Mullins, 2002) 20