תיירות עסקית - תעשיית ה-MICE בהונג קונג

תקציר העבודה

לדעת Holloway (2002) הגידול בסחר העולמי בעשורים האחרונים הביא להתפשטות התיירות העסקית, הן בהקשר של הנוסע העסקי הבודד והן בהקשר של תיירות כנסים ותמריץ. כיום, לתיירות העסקית חשיבות עצומה עבור תעשיית התיירות, לא מעט בשל העובדה כי ההכנסות מכל תייר עסקי גבוהות בהרבה מההכנסות מכל תייר פנאי. על פי נתוני ארגון התיירות העולמי, ה-WTO (www.world-tourism.org) התיירות העסקית מהווה כ-16% מהתיירות העולמית ויש כמו Davidson & Cope (2003) הטוענים כי מבחינת ערכה היא מבטאת כ-50% ממנה. תיירות עסקית כוללת על פי Davidson & Cope (2003) את כל הטיולים שמטרתם קשורה לעבודתו של התייר או לאינטרסים עסקיים. בספרם מוצג מודל (ראה נספח 1) המתאר את מבנה תעשיית התיירות העסקית. המודל מתאר את סוגי התיירות העסקית תוך הבחנה ברורה בין שני סקטורים: הנוסע העסקי הבודד והתיירות העסקית, אשר כוללת פגישות, תערוכות, טיולי תמריץ ואירוח עסקי. תת-החלוקה הזו היא איננה שרירותית, אלא מדגישה שני סוגים נפרדים של פעילות הכוללים מאפיינים שונים למדי. ההבדל הבולט ביותר מתקשר להיבט של היעד התיירותי בו מתרחשת אותה פעילות. על פי Davidson & Cope (2003) אצל הנוסע העסקי הבודד, הנסיעה אינה נעשית על פי שיקול דעת והיעד לא נבחר, אלא נקבע מראש על פי מטרת העבודה. לעומת זאת, בסקטור השני המכונה בראשי התיבות MICE (פגישות, טיולי תמריץ, כנסים ותערוכות), הנסיעה היא על פי שיקול דעת ויש מידה גבוהה של גמישות בהחלטה לגבי היעד. לדעת Rogers (1998) אצל Davidson & Cope (2003) אותו סקטור מהווה  מוקד ראשי בפעילויות השיווקיות של יעדים, זאת מכיוון שההחלטות לגבי מקום האירוע פתוחות להשפעה. על פי האתר www.world-tourism.org אזור אסיה והפסיפיק ייצג את שיעור הגידול בתיירות הגבוה ביותר בעולם בין 2003 ל-2004 (כ-28%). על פי Rogers (1998) מתוך Davidson & Cope (2003) מאז שנות ה-60 ועד היום מרבית התיירות העסקית התרחשה באירופה, אך מאז שנות ה-90 צמחו יעדים חדשים באסיה, כמו הונג קונג וסינגפור שהפכו למתחרים רציניים לאירופה ולצפון אמריקה. עבודה זו תעסוק בתיירות ה-MICE בהונג קונג ותתחלק לשלושה פרקים. בפרק הראשון יוצג רקע על תעשיית ה-MICE וחשיבותה. הפרק השני יתאר וינתח את הונג קונג כיעד לתיירות עסקית. הפרק האחרון יתמקד בתעשיית ה-MICE בהונג קונג על מאפייניה והיבטיה השונים. מטרת העבודה להעריך את תפקידה והשפעתה של תעשיית הכנסים והתערוכות כחלק בלתי נפרד מתעשיית התיירות, וזאת בהתייחס ליעד ספציפי.            תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק 1 – מהי תעשיית ה-MICE ?. 4
הגדרות. 4
פגישות. 4
טיולי תמריץ. 4
אירוח עסקי 4
תערוכות. 4
חשיבותה של תעשיית ה-MICE.. 4
תעשיית ה-MICE ויעדים.. 5
פרק 2 – הונג קונג כיעד לתיירות עסקית. 6
הונג קונג על קצה המזלג 6
מאפייני הונג קונג כיעד לתיירות עסקית. 6
פרק 3 – תעשיית ה-MICE בהונג קונג. 7
נתוני תיירות. 7
ניהול תעשיית ה- MICE.. 7
שיווק תעשיית ה-MICE.. 7
ניהול האיכות ביעד. 8
מרכיבי ה- MICE בהונג קונג 8
פגישות. 8
כנסים ותערוכות. 9
אירוח עסקי וטיולי תמריץ. 9
סיכום ומסקנות. 10 רשימה ביבליוגרפית. 11
נספחים.. 12
נספח 1 – מודל מבנה תעשיית התיירות העסקית (Davidson & Cope, 2003) 12
נספח 2 – דוגמא לאפקט המכפיל הכלכלי בתיירות (Holloway, 2002) 13
נספח 3 –  מפות הונג קונג (מתוך  www.ynet.co.il) 14
נספח 4 – ניתוח SWOT להונג קונג כיעד לתיירות עסקית. 15
נספח 5 – תמונות של מרכזי הפגישות הגדולים בהונג קונג 16
נספח 6 – המדריך 'אתרי הונג קונג' (מתוך  www.discoverhongkong.com) 17