עבודה סמינריונית בנושא: מזון מהונדס גנטית - הבטים מוסריים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4281
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

תוכן עניינים
נושא                                                                                                               עמוד מבוא –..3

1 .       מהו מזון מהונדס גנטית? -.4
1 .1   יתרונות הייצור והשימוש בטכנולוגיית הנדסה גנטית במזון –4-5
1 .2   חסרונות הייצור והשימוש בטכנולוגיית הנדסה גנטית במזון –5-6
2 .       אחריות היצרנים כלפי לקוחותיהם וכלפי איכות הסביבה -7
2 .1 אחריות הפירמה בתנאי אי ודאות .7-8
2 .2 אמצעי ריסון -8
2 .2.1 ריסון חיצוני -…8-9
2 .2.2 ריסון פנימי –..9
2 .2.2.1 גישות לריסון עצמי עפ"י הופמן –9-10
3 .
מזונות מהונדסים גנטית בראי המוסר …11
3 .1 מזונות מהונדסים גנטית על בסיס עקרון התועלתנות .11-12
3 .2 מזונות מהונדסים גנטית על בסיס עקרון חובות וזכויות –..12-14
סיכום -…15
ביבליוגרפיה –16-17
מבוא
בשנים האחרונות צובר תאוצה הויכוח המדעי באמצעות מחקרים בעד ייצור מזון מהונדס גנטית ומחקרים הסותרים אותם בנוגע להשערות הקשורות במזון זה(Van Wijk, 2000).
 כך שישנו שיח הציבורי הבא לידי ביטוי בהקמת עמותות וקבוצות שמטרתן העלאת המודעות לנושא והפעלת לחץ על הפירמות היצרניות ועל רשויות השלטון מפאת הסכנות הטמונות במזון מהונדס גנטית והשלכותיו העתידיות לטווח הקצר ולטווח הארוך.
האם המשך ייצור ופיתוח מזון מהונדס גנטית מוסרי? כיצד הפירמות צריכות לנהוג בעת קבלת החלטות הקשורות בנושא זה? להלן אטען כי ההחלטה בדבר המשך פיתוח וייצור מזון זה לוקה בחוסר מוסריות.
ראשית, אציג מהו מזון מהונדס גנטית, מה יתרונותיו ומה חסרונותיו הן לגבי הפירמות המייצרות אותו והן לגבי הצרכנים.
בהמשך תוצג ההתנהגות המצופה מהפירמות המפתחות ומשווקות מזון תוך התייחסות לאחריות הפירמה כלפי לקוחותיה בתנאי אי ודאות המאפיינים את הסיכונים הכרוכים במזון זה.
יוצגו סוגי הריסון שניתן להפעיל על הפירמה, כיצד הם באים לידי ביטוי בפועל וגם הקשר החשוב בין סוגי ריסון אלו.
בהמשך אציג את עמידותם של לבטים אלו בראי המוסר עפ"י שתי גישות מרכזיות וחשובות, האחת, גישת התועלתנות והשנייה היא גישת חובות וזכויות (הגישה הדאונטולוגית).
כמו כן תוצג התייחסותם של הצרכנים למזונות אלו ומה הם מצפים מהפירמות לעשות בנוגע לכך, כפי שיוצג כי לרוב הצרכנים אינם יודעים כלל את דבר אכילת מזון שעבר הנדסה גנטית או מזונות אחרים המכילים מרכיבים מהונדסים גנטית.
ישנה חשיבות מצד הצרכנים לסימון מזון זה ובהקשר למנגנוני הריסון מה על הממשל כראשות שלטונית לעשות? האם אכן הדבר מתבצע בפועל? תובא סקירה המציגה את התייחסותן של מדינות שונות בעולם לנושא וכן הצגת המצב הקיים במדינת ישראל.
בסיכומו של דבר אציג את עיקרי הדברים שיוצגו להלן וכן אציג אישוש או הפרכת הטענת אותה הצגתי לעיל בדבר מוסריות הייצור והמשך פיתוח מזונות מהונדסים גנטית בראי הגישות המוסריות.