התקבלות מזון פונקציונאלי על ידי הצרכן

תקציר העבודה

תוכן ·          רקע                                                            1          ·          מחקר ראשון o       שאלת המחקר                                2
o       דרך המחקר                                   2
o       תוצאות                                           3
o       דיון ומסקנות                                    7
·          המחקר השני o       שאלת המחקר והגישה.                   7
o       תוצאות                                           7
o       דיון ומסקנות                                    8
·          המחקר השלישי o       שאלת המחקר                                9
o       דרך המחקר                                   9
o       תוצאות                                           9
o       דיון ומסקנות                                    10 ·          סיכום                                                          10 ·          ביבליוגרפיה                                     11
·          נספח 1                                                      12
התקבלות של מזון פונקציונאלי על ידי הצרכן רקע
מזון פונקציונאלי הינו הכיוון החם אליו צועדת תעשיית המזון בארץ ובעולם כולו. מזון פונקציונאלי מוגדר כ"מזון עם ערך מוסף", כמימרתו המפורסמת של הרמב"ם, "יהיו מזונותיך תרופותיך". בפועל מדובר בעיקר על מזון מועשר בתוספי תזונה מסוגים שונים. מבחינה טכנולוגית, זוהי מגמה שטומנת בחובה אפשרויות בלתי נדלות  לפיתוח מוצרים חדשים המתאימים לקהלי יעד שונים ומגוונים.
מצב השוק שוק המזון הפונקציונאלי גדל על פי מחקרים שונים בקצב של בין 10-20 אחוזים בשנה, בעוד תעשיית המזון בכלל, גדלה בקצב של 2-3 אחוזים בשנה בלבד.
מחקרים שונים מראים נתונים שונים אך המגמה זהה, השוק נמצא בעלייה מתמדת, עם זאת, קיימות מספר בעיות מבחינת התקבלות המוצר על ידי הצרכנים:
א. מזון פונקציונאלי, בריא, אינו מקושר לטעם טוב והנאה.
ב. באירופה בעיקר יש בעיה של התקבלות חידושים טכנולוגים, (למשל הנדסה גנטית).
ג. מוצרים אלה נשפטים כלא טבעיים ולא טהורים, והמגמה היום היא לחזור לטבעי ולטהור.
ד. מחקרים מראים כי הבעיה הגדולה ביותר היא חוסר הבנה בסיסי של הצרכנים בנוגע לנושא, הרעיון שיש לצרכנים בנוגע למושג "מזון פונקציונאלי" לוקה בחסר ולעיתים מוטעה, לכן במחקרים חדשים, יש דגש על הסבר מדויק מהו מזון פונקציונאלי או לחלופין – נבדק מה הצרכן בדיוק מבין או חושב על המזון הפונקציונאלי.
בגלל שהנושא מתפתח בקצב מהיר, כמו גם מודעות הצרכנים, מחקרים מלפני 5-6 שנים אינם רלוונטיים יותר ויש צורך מתמיד למחקרים חדשים אשר נוקטים בגישות חדשות.
בעבודה זו אתייחס לשלושה מאמרים, משתי קבוצות מחקר שונות אשר בודקות מספר רב של תחומים היכולים להשפיע על ההתקבלות על ידי הצרכנים.
א. מצב סוציו-דמוגראפי:
גיל, מין, השכלה, האּם יש ילדים מתחת לגיל 12 בבית והאּם יש מישהו חולה במשפחה.
ב. גישה ומודעות: ידע – מהו מזון פונקציונאלי, אמונה שיש תועלת בריאותית מהמזון הפונקציונאלי, מבינים שיש תפקיד למזון בשמירה על הבריאות, תופסים מזון פונקציונאלי כמזון יקר.
ג. מה חשוב יותר לצרכן – בריאות או טעם?
(חשוב לציין כי מחקרים רבים מראים שהגורם החשוב ביותר בהתקבלות מזון פונקציונאלי הינו הטעם.
נקודת מוצא זו שימשה את החוקרים בשני המחקרים הראשונים בהם אדון).