חשיבות הפעילות הגופנית לנפגעי חוט שדרה

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2004
מספר מילים 9321
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

חשיבותו של הספורט עבור נפגעי חוט השדרה תוכן עניינים:
מבוא

3 פגיעות חוט שידרה     
4 נח"ש- טיפול ראשוני ושיקום
6 יתרונותיה של הפעילות הגופנית 9
נזקים הנגרמים עקב פעילות גופנית
1 2
תרומת ספורט הנכים לחברה
1 7
גופים העוסקים בספורט נכים בישראל
2 1
נספחים
2 4
דיון
2 6
ביבליאוגרפיה
2 9
מבוא:
במושג "פגיעת חוט שידרה" פגשתי לראשונה בשנת 1999, כאשר אבי ,מוטי,  נפצע בתאונת רחיפה ונותר משותק מהמתנים (חוליה L3-4 ) ומטה. זמן קצר לאחר הפציעה, נסע אחד מחבריו בכביש העולה לכוון לטרון ,ובדרך הבחין באדם הרוכב על אופניים ומניע את הגלגלים בעזרת ידיו בלבד, בעליה, במהירות שלא הייתה מביישת אף רוכב אופניים . אותו חבר עצר את רוכב האופניים (שלא היה מרוצה מכך שעוצרים אותו באמצע העלייה) זיו בר שירה שמו, ושאל אותו לפשר העניין. זיו הסביר שהוא נכה ואלה הם אופניים המיועדים לנכים. מס' ימים מאוחר יותר, נפגשו זיו ומוטי, וכך החלה ההכרות שלו ושלי עם ספורט הנכים. זיו חבר בעמותת אתגרים, המשלבת נכים בפעילות אתגרית, ספורטיבית, בטבע, עם אנשים שאינם נכים (הסבר מפורט בפרק "ספורט נכים בישראל") . בעקבות זיו,הצטרף גם אבי ל"אתגרים" ונחשף לתחום שעד אותו יום, כמו כולנו, חשב כי הוא מיועד אך ורק לאנשים ההולכים על 2 רגליים.    כמי שראתה כיצד הפך אביה, בהשראת זיו והספורט, לאדם עצמאי יותר, שלם יותר עם עצמו, בטוח יותר ביכולותיו והחשוב מכל- מאושר יותר, לא יכולתי שלא לבחור בתחום זה כנושא לעבודה.
כמו זיו ואבא שלי, נפגעי חו"ש הם בד"כ אנשים שנפגעו ע"י טראומה כל שהיא, שחייהם השתנו כרעם ביום בהיר.
אנשים אשר היו פעילים עד הפציעה ובבת אחת הפכו ל"בעלי חצי גוף", מצב אשר הופך אותם לתלותיים יותר בסביבה, למוגבלים יותר, ולבעלי דימוי גוף נחות. ישנם אנשים שישלימו עם מצב זה, ויחיו את שארית חייהם כאשר הם תלויים ברמה זו או אחרת בעזרת יקיריהם.  אך ישנם אנשים שאינם מסוגלים לסבול זאת, ויעשו הכל על מנת לא להיות לנטל על אחרים. העיסוק בספורט נתן לזיו ולאבא שלי את האפשרות לבחור –איזה אדם הם רוצים להיות. הם בחרו באפשרות השניה.הספורט הפך אותם לאנשים מלאי אמביציה וחזקים, פיזית ונפשית.
 סביר להניח שתכונות אלו היו גלומות בהם מיום היוולדם, אך הספורט, הוא שהוציא את הטוב שבהם ועזר להם להתגבר על המכשולים הרבים העומדים בדרכם של נפגעי חו"ש.  נסיעה משותפת עם זיו ואבא שלי לסקי בחו"ל , המחישה לי, יותר מכל דבר אחר , את חשיבותם של הנחישות, הכוח, התעוזה, העוצמות הנפשיות וההכרה החברתית בהיותם של הנכים בני אדם לכל דבר, הזקוקים לתנאים מעט שונים. מטרתה של עבודה זו היא חשיפת האוכלוסיה, בריאים ונכים כאחד, לחשיבותו הרבה של העיסוק בספורט עבור נפגעי חו"ש ועבור החברה כולה. כולי תקווה כי קוראי העבודה , כאנשי מקצוע, ישכילו להעביר את המסר הלאה למטופלים אתם הם באים במגע, וכאזרחים מן השורה, יגלו פתיחות, סובלנות, ובעיקר הכרה בהיותם של הנכים בני אדם, בעלי צרכים ורצונות כשל כל אחד מאיתנו.