תקן IFRS 1 - אימוץ לראשונה של התקינה הבינלאומית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 11108
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

1 .  מבוא – ההחלטה על אימוץ התקינה הבינלאומית על ידי חברות ישראליות במהלך יוני 2006 אישרה הוועדה המקצועית של המוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות  את תקן חשבונאות מספר 29, "אימוץ תקני דיווח בינלאומיים(IFRS )" , הקובע אימוץ גורף של התקינה הבינלאומית על ידי החברות הציבוריות בישראל החל מהרבעון הראשון של שנת 2008. הרקע לאימוץ התקינה הבינלאומית נבע מהצורך להתאים את כללי הדיווח הכספי הנהוגים בישראל עם אותם הכללים הנהוגים בשאר מדינות העולם ובדרך זו לאפשר לשוק ההון הישראלי לעמוד בשורה אחת עם שוקי ההון המובילים בעולם, לדבר בשפתם הכלכלית ולהתחרות ביעילות גבוהה יותר בשוקי הכספים הגלובאליים.   אימוץ התקינה הבינלאומית אף משתלב באסטרטגיה של הרשות לניירות ערך לטובת שכלול שוק ההון ולחיזוק אמון המשקיעים המקומיים והזרים בשקיפותו ובאופן ניהולו.  יצוין, כי מדובר בתופעה הולכת ומתעצמת וכיום למעלה מ- 100 מדינות אימצו את תקני  IFRS.  המעבר לדיווח כספי לפיIFRS   מהווה מהפכה אמיתית בתרבות הדיווח החשבונאי בישראל, ובעלת השפעה בכל תחומי החיים הכלכליים של מדינת ישראל. היא נוגעת בתחומים רבים ובגופים רבים, החל מרשויות שלטוניות החייבות להתאים את החוק והתקנות לשימוש בשפה החדשה (דוגמת הרשות לניירות ערך),  עבור לחברות מדווחות למיניהן, הנדרשות להתאים את מערכות הדיווח והבקרה שלהן, וכן את דרך החשיבה וקבלת ההחלטות שלהן, וכלה בציבור.
לא בכדי הוחלט לאמץ את התקינה הבינלאומית, תקניה מייצגים את מיטב החשיבה החשבונאית העדכנית להיום-  מדובר בתקני חשבונאות מורכבים שעברו בשנים האחרונות תהליך משמעותי של עדכון והתחדשות, ואשר הבנתם ויישומם דורשים לימוד והכנה מעמיקים. חלק גדול ממורכבות היישום נובע מהיותם של התקנים מבוססי עקרונות  Principle – Based ) )   ללא הנחיות – פרטניות ודווקניות,  באופן המותיר מרחב רב לשיקול דעת באשר לדרך היישום.
תהליך המעבר לדיווח כספי לפי ה- IFRS , הינו תהליך מורכב הדורש הערכות מתאימה ומוקדמת של החברות, בין השאר,  מחייב  מעורבותם ושילובם  של כל הגורמים האמונים על נושאים של תמחיר, בקרה ודיווח כספי בחברה, לרבות אנשי מערך הכספים (ובכלל זה – ועדות של הדירקטוריון הנוגעות בעניינים אלה כגון ועדת הביקורת וועדת הכספים, וחברי הדירקטוריון שהינם בעלי מומחיות חשבונאית ופיננסית), מבקר הפנים, רואה החשבון החיצוני ואנשי המערכות התומכות כגון מערכות המידע והמחשוב. אימוץ התקינה מחייב  לימוד והבנה של שני סטים של הוראות תקינה בינלאומית:
§         הכללים שמתייחסים לכל נושא חשבונאי (התקנים וההבהרות) – בהקשר זה, על החברה להתמודד עם סוגיות כבדות משקל, המחייבות החלטות חד משמעיות ל"מועד המעבר", לדוגמא בנושא חכירות – IAS 39
§         ההוראות באשר לאופן האימוץ לראשונה של התקינה הבינלאומית – 1IFRS                                                     (First-time Adoption of International Financial Standards), אימוץ לראשונה של תקני IFRS.
בעבודתנו זו, נעמוד על  כלל המשמעויות הנובעות  מתקןIFRS 1   בדבר אימוץ לראשונה של התקינה הבינלאומית .  נחקור את שלבי ביצוע המעבר, דרכי הביצוע, את ההקלות וכן את האיסורים אשר באים לידי ביטוי בתקן  וכן את השלכותיו של התקן על עתיד הצגתם של הדוחות הכספים של החברות המאמצות. תוכן עניינים
עמוד פרק 1: מבוא
3-4
פרק 2: תקן 29 – אימוץ תקני דיווח כספי בינלאומיים 5-6
פרק 3: תחולת תקן 1 IFRS 7-8
פרק4: עיקרי התקן ושלבי המעבר לדיווח ע"פ תקני IFRS 1
9-11
פרק 5: התאמות מאזן הפתיחה לפי תקני IFRS
1 2-21
פרק 6: זיהוי ההבדלים בין התקינה החשבונאית בישראל לבין התקינה הבינלאומית
2 2-38
פרק 7: יתרונות וחסרונות באימוץ התקינה הבינלאומית
3 9-40 פרק 8: הנחיות הרשות לניירות ערך בדבר מעבר לתקינה הבינלאומית
4 1-42
פרק 9: ביבליוגרפיה
4 3