עבודת B.A. הוראת מתמטיקה

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 14021
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

בס"ד עבודת מחקר בנושא:
גישת 'הבנה' וגישת 'הדגמה' בהוראת מתמטיקה ה'תשס"ד במסגרת הדרישות לקבלת דרגת שכר אקוולנטית ל- B.A.
תוכן עניינים
פתח דבר. 3
מבוא. 4
תקציר. 6
חלק א' – תוכן עיוני 9
שתי גישות בהוראת מתמטיקה. 9
השלכות של בחירת הגישה ללמוד מתמטיקה. 15
מן התיאוריה אל הנעשה. 22
חלק ב' – השיטה. 29
הגדרת המשתנים.. 29
ההשערות. 30 המחקר. 30 אוכלוסיית המחקר. 30 כלי המחקר. 30 רמת הבנה, זיכרון והסקת מסקנות. 34
הצגת ממצאים.. 34
דיון מסכם.. 54
רמת מוטיבציה והנאה בשיעור. 59
הצגת ממצאים.. 59
דיון מסכם.. 60 מסקנות. 61
סיכום.. 63
בבליוגרפיה. 65
נספחים.. 67
מערכי שיעור. 67
שאלוני ידע. 70 שאלון הערכה עצמית. 74
פתח דבר בשבח והודיה לה' יתברך מוגשת בזאת עבודת מחקר בנושא: שתי גישות בהוראת מתמטיקה – גישת ה'הבנה' לעומת גישת ה'הדגמה'.
הוראת מתמטיקה היא נושא מורכב, המעורר מחלוקות רבות מאז ומתמיד בארץ וברחבי העולם. מצד אחד, תלמידים לא מעטים מתקשים בלימוד מתמטיקה. מצד שני, הורים רבים מבינים היום את חשיבותו של המקצוע לעתיד ילדיהם.  החברה המודרנית דורשת מכל אדם ידע מתמטי מסוים לתפקודי היום-יום.  במסגרת מחלוקות אלו מובעות דעות שונות על הדרך שבה יש ללמד מתמטיקה. ובמיוחד בתקופה האחרונה, לאור הכישלון המביש שנחל החינוך המתמטי בישראל, עולה הנושא שוב ושוב לסדר היום.
כמורה צעירה למתמטיקה, שזה עתה חותמת את השנה הראשונה בהוראת המקצוע, העניין מעסיק אותי מאוד.  מצד אחד, אני רואה ומבינה את החשיבות הרבה שיש בהוראת מתמטיקה כחקר הנושא, בעוד התלמידים שותפים לתהליכים השונים ומבינים את הכללים והנוסחאות המתמטיים.
ברם, מצד שני, תלמידים לא מעטים אינם מעוניינים בזה, הם מסתפקים בכללים ומבקשים להנחות אותם אל הפיתרון, כך שהמורה יגיש להם את החומר "על מגש של כסף", בדוגמת כללים ונוסחאות ועליהם יהיה רק לתרגל ולשנן את הכללים.
לכן בחרתי בעבודה זו לבדוק איזו גישת הוראה כדאית על מנת להביא לאחוזי הצלחה גבוהים יותר אצל התלמידים, גישת ה'הבנה' או גישת ה'הדגמה'?