עבודה סמינריונית כמותית בחקירת הגורמים המשפיעים על היווצרות שלום בין מדינות אחרי מלחמה שהתרחשה בינם. ותתמקד בהשפעה אזורית של המשתנים עם דגש על מזרח אסיה. העבודה קיבלה!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4538
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תקציר עבודה זו תעסוק בחקירת הגורמים המשפיעים על היווצרות שלום בין מדינות אחרי מלחמה שהתרחשה בינם. ותתמקד בהשפעה אזורית של המשתנים עם דגש על מזרח אסיה.
לאחר סיום מלחמה בין שתי מדינות קיימת עוינות רבה בין הצדדים דבר שמקשה על חתימת הסכם שלום בין הצדדים הלוחמים. אך בכל זאת במאה ה-20 רוב המלחמות הסתיימו במשא ומתן ובסופו של דבר נחתם הסכם שלום.
 שאלת מחקר – עבודה זו הינה מחקר צפייה כמותי שינסה לאפיין את הגורמים המשפיעים על חתימת הסכם שלום בין שתי מדינות לאחר מלחמה. אוכלוסיית המחקר –  העבודה תבחן פוסטריורית שלושים ושלושה מקרים אמפיריים של מדינות ריבוניות, אשר לאחר מלחמה בינן נחתם, או לא נחתם הסכם שלום. מבחינת התצפיות של המדגם, העבודה התמקדה במלחמות שהתרחשו מ-1895 ועד 1990 בכל מקום בעולם והן עונות על קריטריונים הבאים: מלחמה תוגדר כאן כקונפליקט אלים בין שתי מדינות ריבוניות עם אוכלוסייה מעל חצי מליון תושבים, שכתוצאה מהקונפליקט מתו לפחות אלף איש. כל מקרה מלחמה נבחן היה בין זוג מדינות ריבוניות בלבד. במקרה של מלחמות עם יותר משני משתתפים הקונפליקטים פורקו לכמה מלחמות נפרדות בתנאי שהכוחות נלחמו בחזית נפרדת בין כל זוג מדינות (לדוגמא ישראל סוריה במלחמת יום כיפור). במקרה ולא ניתן לפרק את הקונפליקט לכמה מלחמות אזוריות בין זוג מדינות, כל המלחמה לא נכנסה למדגם.
השערות שנבדקו במחקר – המחקר בדק ע"י מודל סטטיסטי (רגרסיה לוגיסטית) איזה משתנים משפיעים על חתימת הסכם שלום לאחר מלחמה בין שתי מדינות. ההשערות לפני תחילת המחקר האמפירי היו כי אורך המלחמה, מספר ההרוגים משני הצדדים וכיבוש שטחים ע"י אחת המדינות יקטינו את הסיכויים לחתימת הסכם שלום לאחר המלחמה. מצד שני משתנים כמו הכרעה מלאה ע"י אחד הצדדים והתחלפות שלטון באחת המדינות בעקבות המלחמה, יגדילו את הסיכוי לחתימת הסכם שלום. כמו כן אם המלחמה התרחשה במזרח אסיה ישתנה הסיכוי לחתימת הסכם שלום. במהלך בדיקת השערות המחקר נבדקו כמה משתנים נוספים, וכמו כן נבדקו מספר מודלים אשר ניסו להסביר את הסכמי השלום עם קבוצות משתנים שנמצאו מובהקות. מסקנות –  במהלך המחקר נמצא כי למשתנה אורך המלחמה אין השפעה מובהקת על הסיכוי להסכם שלום, אך חילופי שלטון באחת המדינות וחילופי שטח בעקבות המלחמה כן משפיעים בצורה מובהקת (0.1>P) על המשתנה המוסבר. כמו כן נמצאה כי למרות שבמלחמות באזור מזרח אסיה היה מספר הרוגים גדול מאשר באזורים אחרים, לא הייתה השפעה מובהקת של מלחמות באזור זה על חתימת הסכמי שלום לאחר המלחמות. לאורך ישום המחקר נבדקו גם משתנים נוספים שלא נכללו במערך מחקר. ביניהם יחס הכוחות הלוחמים ויחס האוכלוסיות לפני תחילת המלחמה שנמצאו כי לא משפיעים בצורה מובהקת על חתימת הסכם שלום לאחר המלחמה.