סמינריון בביטוח- פרשנות חוזה הביטוח

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7812

תקציר העבודה

מגמת בתי משפט בישראל בפרשנות חוזה הביטוח תאריך הגשה: 17/7/07
תוכן עניינים

1 . מבוא                         3                     
2 . פרשנות חוזים- כללי                       4

3 . חוק חוזה הביטוח    —                     7

4 . פרשנות נגד המנסח  –                    9           5. דוקטרינת הציפיות הסבירות של המבוטח  –                     14

6 . המגמה  —                     19
7. סיכום                       22

8 .
בבליוגרפיה  —                    24
9. נספח – מבוא
שיחה קלה ברחוב על עניני הביטוח מגלה את עמדת מרבית הציבור כלפי החברות הביטוח, אותן חברות ענק הגוזלות את כספי הציבור על בסיס הבטחות ובסופו של יום כשאותו אדם "מסכן", "חסר ישע" ו"חלש" נזקק להן משתמשות חברות הביטוח בטובי עורכי הדין רק על מנת שלא להעניק לאותו אדם את כספו המגיע לו כדין על בסיס תניות וחריגים הנטענים בפוליסה.
עיון בפסיקת בית המשפט בכל הנוגע לחברות הביטוח אינו מגלה התייחסות שונה מיתר הציבור, אומנם בלשון נעלה, זו השזורה היטב בלשונו של השופט המלומד היושב בדין, המבוססת על הלכות, תפיסה פרשנית והמעניקה לגיטימציה להתייחסות זו.
פוליסות הביטוח מלוות את מרביתנו, ביטוח החיים, ביטוח הפנסיה, ביטוח הדירה והרכוש, ביטוח כושר העבודה, ביטוח העסק והמלאי בו, ביטוח נזקי טבע וביטוח גניבה והיד עוד נטויה. פוליסות ביטוח ארוכות, עד שכותרתן מעייפת את עיני הקורא, כתובות באותיות קטנות, סעיפים על גבי סעיפים, תוספת על גבי תוספת, רשימה וג'קט, הפניות וסעיפי הגדרות, חריגים והסתייגויות.
מהו בעצם חוזה הביטוח, מהי הדרך בה פנו בתי המשפט בישראל לפרש את חוזה הביטוח והנימוקים לכך, ולאור הפסיקה היום- ניסיון להבין לאן פנינו מופנות ככל הנוגע לפרשנות חוזה הביטוח, האם ניתן לומר כי נותר כלל חוזה הביטוח בימינו או שמא הוא מתרוקן מתוכן ומתמלא על ידי השופט היושב בדין בכל מקרה ומקרה המגיע לפתחו, מהי רמת ההתערבות של בתי המשפט בחוזה הביטוח ומתי ניתן יהיה לומר כי זהו הגבול להתערבות השיפוטית.
באם קצת נקדים את המאוחר מצאנו לציין כי הגם שמרבית עבודתנו מהווה סקירה של הפסיקה, המאמרים וכתבי המלומדים בעניין פרשנות הביטוח הרי שנקודת המבט החולשת על גבי דפים הבאים היא נקודת מבט של ביקורת, ביקורת כלפי פרשנות מרחיבה הנקוטה לדידנו לא רק כלפי חוזי הביטוח אלא מעמיקה שורשיה היטב בפסיקה דהיום וביכולת של בית המשפט ליתן ביטוי "לרצונותיו" שלו תחת מעטפת של "פרשנות תכליתית", נימוקים רהוטים ושבירת מחסומים שנדמה כי הגיעה העת לומר עד כאן.
עבודתנו להלן תדון בקצרה בפרשנות החוזה באופן כללי, בחוק חוזה הביטוח ובכללי הפרשנות המוכרים ככל הנוגע לפרשנות חוזה הביטוח- פרשנות נגד המנסח ודוקטרינת הציפיות הסבירות של המבוטח ולבסוף נבחן את מגמת הפסיקה וההתפתחות לאור כללי הפרשנות הנ"ל. קריאה מהנה…