סמינריון - החינוך הבלתי פורמלי בעידן הפוסט מודרני

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2000
מספר מילים 32038
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

חינוך בעולם פוסט מודרני פוסט מודרניזם משמעו עולם חדש, על אף שלמעשה הפוסט מודרניזם היה קיים זמן רב, עוד לפני שקראו לו בשמו, בתנועת הסוריאליסטיים בשנות ה20- וה30- (צוקרמן, 1997). האומנות הפכה לכלי שהעביר ביקורת על החשיבה הפוזיטיביסטית של העולם המודרני, אומנות אקספרסיבית אבסטרקטית יצרה דה- פוליטיזציה של המודרניזם, אם תרצו, "מרד אומנותי" שהוביל לאידיאולוגיה אנטי מערבית, אנטי מודרנית, כיוון שהגשים אידיאולוגיה ליברלית שיצרה את הפוסט מודרניות (Harvey, 1990).  לא אוכל להציג את התסריט החינוכי הפוסט מודרני בלי שנבין תחילה את החינוך המודרני, וזאת במקום העיקרי בו מתהווים גלגלי החינוך, להלן בית הספר. בית הספר של היום הוא תוצר של עידן הגל השני, תוצר של המהפכה התעשייתית והוא מייצג את החברה המודרנית בהיותו בעצמו "בית חרושת". בית הספר תפקידו להכשיר את התלמידים להשתלב בעתיד בתעשייה ובמשק המודרני, אך הוא מתאים לעידן המודרני ולזמנו חסר מספר מאפיינים מהותיים של העידן החדש. החינוך הבית ספרי פועל בתוך ארגון של אחדות הזמן והמקום, בין כותלי מבנה  מקום וזמן סטטיים וקבועים. בית הספר מעוגן בדפוסי ידע וחברות מודרניים. בקונספט הארגוני בית הספר הוא מוסד חיברות ותוצר של החברה, של התרבות המערבית. ועליו להעביר תכנים קבועים של ידע, העונים לדרישת העולם המודרני. מהם המאפיינים של עולם הידע הדיסיפלינרי המודרני? (אבירם, 1996)
1 )     המורה והתכנים הם האחראים לידע
2 )     תכנים קדושים- קאנון של תכנים, שהם בבחינת נכסי צאן ברזל
3 )     מומחיות- לכל מקצוע/ דיסיפלינה יש מומחים הקובעים מהם התכנים שצריכים להילמד.
4 )     המערכת המודרנית קבועה ומשותפת בזמן מקום, לומדים מלמדים וחומרי למידה. העולם הפוסט מודרני ערער את הסדר העולמי ואת המסגרות החברתיות, לכן משקפת הפוסט מודרניות  את הרעיון של הסדר הכאוטי.
פילוסופים וסוציולוגים רבים טענו כי לא ניתן לחיות בחוסר סדר. חוסר סדר זהו מצב זמני המאופיין בשינויים חברתיים. השאלה ההובסיאנית לגבי השתמרות הסדר בעולם נענתה ע"י חלקם כעלייתו של פלורליזם: הסדר החברתי כפירוש סובייקטיבי של המציאות.