יחסים בן דתיים לחילוניים מנקודת מבט שונה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2206
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים
הפרקים:                                                    עמודים:
מבוא-                                                            
1 פרק א'- שני יהודים שלוש דעות                    2
פרק ב'- דת חילונית                                        3
פרק ג'- כפייה דתית                                       4
פרק ד'- השבת                                               5-6
פרק ה'- אפשר גם אחרת                               7-8
פרק ו'- סיכום ומסקנות                                 9
פרק ז'- ביבליוגרפיה                                      10  מבוא- ביום הראשון בקורס, התבקשנו לתייג את עצמנו כדתיים או כחילוניים.
אני הצגתי את עצמי בתור דתייה וידעתי בתוכי שאני לא שלמה עם הקביעה הזו.
ראיתי את עצמי רחוקה מהתדמית של ה"דתייה הטיפוסית", אבל מצד שני- החילוניות, נראתה רחוקה אף יותר.
מבחינה דתית מחולקת החברה היהודית בישראל לשלוש קבוצות עיקריות: חילוניים, מסורתיים ודתיים. רוב הישראלים נוטים לזהות את הדתיים עם הזרמים האורתודוכסיים לגווניהם ,החל בציונות הדתית וכלה בקבוצות אנטי-ציוניות וחרדיות קיצוניות כ'נטורי קרתא. המסורתיים מזוהים לרוב עם בני עדות המזרח השומרים על אורח חיים מסורתי אך לא מקפידים על שמירת ההלכה, ואילו את החילוניים מקובל להגדיר כקבוצה שאינה רואה עצמה מחויבת, בשום צורה שהיא, לשמירת המצוות. (וייס-גודלמן, 1995) במהלך הקורס, בדיונים בעלי פן דתי שהועלו בכיתה,לא פעם נזרקו הערות באוויר להתקפת     הצד השני. סוגיות כגון- נישואים אזרחיים, מכירת חמץ בפסח, קביעת שבת כיום מנוחה ואיסור עבודה העלו שאלות רבות. העיקריות שבהם  היו, איך ניתן לשלב בין שני העולמות? האם זה בכלל אפשרי? מה הקו בין פשרה לבין וויתור על עקרונות?
התשובות שהועלו מצד הדתיים היו שיש לדבוק בערכים של אבותינו ולשמור על המסורת היהודית. אל לנו להטמא עם הגויים, עלינו לשמור על ייחודנו.
ומצד החילוניים, יש לאפשר חופש בחירה, חופש מדת. אזרח ישראלי חייב להיות בעל בחירה עצמית שלא מושפעת מאלמנטים דתיים.
הצד הדתי משך יותר לכיוון המסורתי, שיש לשמר את המורשת היהודית, והצד החילוני משך לכיוון חופש. חירות שלילית.  אך כולם הסכימו שבמדינת ישראל צריך להיות רוב יהודי וסממנים יהודים. ובנוגע לאופי היהודי, הייתה הסכמה כללית שכרגע המצב הקיים משרת את האינטרסים של הציבור הכללי, ויש פה מעין פשרה בנושאים שנויים במחלוקת.
בעבודה זו, אנסה להציג את הדת, מנקודת מבטי, תוך התמקדות בנושאים חשובים עליהם דנו במהלך הקורס.