חוסה קלמנטה אורוסקו - הומניזם באמנות המגוייסת

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 9466
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

                                                    תוכן העניינים  מבוא –1
המוראליזם המקסיקני 3
        דייגו ריברה –5
        דויד אלפארו סיקיירוס -…7
חוסה קלמנטה אורוסקו – חייו ויצירתו -..9
אורוסקו ההומניסט: יצירתו בדארטמות' קולג' –15
       הגירה .16
       פולחן עתיק של הקרבת אדם 17
        פולחן מודרני של הקרבת אדם –..19
       אנגלו-אמריקה והיספנו-אמריקה -..20        אלי העולם המודרני –.22
אורוסקו כאינטלקטואל והפוליטיקה המקסיקנית, סיכום –24
ביבליוגרפיה 30                                            מבוא            מטרת עבודה זו היא לבחון את הקשר שבין יצירתו של אחד מגדולי ציירי המוראלים  המקסיקנים, חוסה קלמנטה אורוסקו (Jose Clemente Orozco), לבין הפוליטיקה המקסיקנית בתחילת המאה ה-20 (למן המהפיכה המקסיקנית ועד לשנות ה-30' של המאה), תוך כדי שימת דגש על עבודותיו בספריית בייקר אשר בדארטמות' קולג'  (Dartmouth College)בניו המפשייר, ארה"ב. בחרתי להתמקד דווקא בעבודתו זו של אורוסקו משום שאני חש כי זוהי יצירתו השאפתנית ביותר של הצייר, אשר ניסה לנסח בה את אמירתו המורכבת ביותר תוך כדי שהוא מציג מבט פנורמי על התרבות האמריקנית, הדרומית והצפונית כאחד. על מנת להבין את יצירתו של אורוסקו יש להכיר את הרקע
החברתי והפוליטי במסגרתו פעל האמן. מדובר בתקופה ייחודית בהסטוריה המקסיקנית, מיד לאחר סיומה של המהפיכה המקסיקנית, אשר טלטלה את המדינה לאחר שלושים וחמש שנות שלטונו של הדיקטטור פורפיריו דיאס  Porfirio Díaz)).
סדרה של קרבות אלימים בין המחנות השונים, בין אויבים מבחוץ ומבפנים, הובילו לבסוף לעלייתה של ממשלת אוברגון (Obregón) ב-1920 והביאו באופן רשמי לסיומה של המהפיכה , בעיקר בזכות שלטון חזק (יחסית לנסיונותיהם של קודמיו של אוברגון להשתלט על מקסיקו) והתמצאותו של אוברגון בנבכי הפוליטיקה המקסיקנית.
על מנת לחזק את שלטונה של ממשלתו ולמנוע אפשרות של קריסה, שאפה ממשלת אוברגון ליצור תודעה חברתית מקסיקנית חדשה, כזו אשר תבצר ותמסד את ערכי המהפיכה שהביאה לעליית לשלטון. אחת מהדרכים בהן עשתה זאת הממשלה היתה עידודו של רנסאנס אומנותי אשר כלל את גיוסם של אמנים רבים ליצירת עבודות אשר מקדמות את רעיון המהפיכה ומדברות בשבחי הממשלה החדשה. חוסה קלמנטה אורוסקו היה אחד האמנים אשר שירותיו נשכרו על ידי ממשלת אוברגון על מנת שיעזור ביצירתה של התודעה החברתית החדשה ובמיסודה של המהפיכה. כלומר, על פניו נראה שיצירתו של אורוסקו היא מקרה ברור של אומנות פופוליסטית מגוייסת, אשר ערכה האומנותי מוטל בספק. אלא שלדעתי אין כך הדבר ובעבודה זו אנסה להדגים את חשיבותו של אורוסקו כאמן הרגיש לסביבתו החברתית, בעל תפיסת עולם מוצקה, והנאמן למצפונו ולא לקול פטרון זה או אחר.