כנופיות האסירים בבתי הכלא

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4900
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

היווצרותן של כנופיות בבתי הכלא הינה תופעה מוכרת ושכיחה בבתי הסוהר. בתי הכלא מאופיינים בתנאים ייחודיים, הגורמים לאובדן התמיכה הרגשית של המשפחה, קרובים אחרים וחברים. אותם מאפיינים מכונים "כאבי מאסר". שינוי משמעותי יותר בחיי האסיר הוא "שלילת האוטונומיה", קרי, שלילת הזכויות והחירויות מהן נהנה בעולם החופשי, המאפיינים הללו מכתיבים נורמות וכללי התנהגויות, המכונים "תרבות הכלא". תרבות זו כוללת בין היתר התנהגות אסירים לפי הקוד הגברי, קוד הדורש מהאסיר להציג עצמו כגבר חזק וקשוח ולא להראות חולשה בשום פנים. קוד נוסף הנכלל בתרבות הכלא הוא קוד הכלא. שני הקודים הנ"ל מהווים את הבסיס להיווצרות הכנופיות בבתי הכלא.
עבודה זו סוקרת את אותם מאפיינים ייחודיים של בתי הכלא, התורמים להתפתחותה של "תרבות הכלא" בתוך הקונטקסט הכלאי, ומתארת את מאפייני כנופיות הכלא, תוך התמקדות בכנופיות העולם התחתון וכנופיות על בסיס אתני בבתי הכלא, לפי הדוגמה של חבר העמים.
תוכן העניינים
מבוא מאפייני בית הכלא תרבות הכלא כנופיות בכלא כנופיות העולם התחתון כנופיות על בסיס אתני סיכום ביבליוגרפיה מבוא
"המקום עצמו הוא מאוד מסוכן, מאוד מותח, מרושע, אינטנסיבי, בלי פרטיות בכלל. יש שם כנופיות וחמולות וכל מיני קבוצות. האלימות שם גלויה. יש שם אנשים מאוד לא רגישים שקשה לתקשר בשיחות ויש שם היגיון מסויים של כבוד". כך מתאר אייל אהרונוביץ', שחקן בסידרת זינזאנה ששהה תשעה חודשים בכלא בעקבות עבירת סמים, את החיים בין כותלי הכלא. בתיאורו הוא מתאר את תופעת הימצאותן של כנופיות בכלא, בה אתמקד בחיבור זה. היווצרותן של כנופיות בבתי הכלא הינה תופעה מוכרת ושכיחה בבתי הסוהר. בתי הכלא מאופיינים בתנאים יחודיים, הגורמים לאובדן התמיכה הרגשית של המשפחה, קרובים אחרים וחברים. אותם מאפיינים מכונים "כאבי מאסר" (עינת וחסין, 1996). שינוי משמעותי יותר בחיי האסיר הוא "שלילת האוטונומיה", קרי, שלילת הזכויות והחירויות מהן נהנה בעולם החופשי, הגורמת לביטול האינדיבידואליזם ולירידת הערך העצמי ולחוסר יכולת להחליט החלטות באופן עצמאי (Fortune, 2003). המאפיינים הללו מכתיבים נורמות וכללי התנהגויות, המכונים "תרבות הכלא". תרבות זו כוללת בין היתר התנהגות אסירים לפי הקוד הגברי, קוד הדורש מהאסיר להציג עצמו כגבר חזק וקשוח ולא להראות חולשה בשום פנים. קוד נוסף הנכלל בתרבות הכלא הוא קוד הכלא, לפיו האסיר צריך לעסוק בענייניו הפרטיים, להגן על עצמו ועל אלו שמסתובבים במעגל שלו ולא להלשין על אסירים אחרים (Sabo, 2001). שני הקודים הנ"ל מהווים את הבסיס להיווצרות הכנופיות בבתי הכלא.
במסגרת עבודה זו אסקור את אותם מאפיינים ייחודיים של בתי הכלא, התורמים להתפתחותה של "תרבות הכלא" בתוך הקונטקסט הכלאי, המהווה קרקע נוחה להיווצרות כנופיות. בהמשך, אתאר את מאפייני כנופיות הכלא, תוך התמקדות בכנופיות העולם התחתון וכנופיות על בסיס אתני בבתי הכלא.