עבודת סמנריון במקרא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 5177
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תקציר בעבודה זו ישנו ניסיון לראות את פניה השונים של ירושלים, כפי שהם משתקפים במקרא. לירושלים, כמו לכל עיר אחרת במקרא יש קודם כל היסטוריה ממשית וגשמית ואותה אפשר ללמוד מספרי ההיסטוריה ומחפירות ארכיאולוגיות. אולם יש לה, לירושלים גם היסטוריה אחרת והיא ההיסטוריה הרוחנית אותה אנו יכולים ללמוד מתוך עיון מדוקדק במקרא.
עבודה זו עוסקת בשלושה נושאים: הנושא הראשון הוא אי – הופעתה של ירושלים בספרי התורה, משמע, שמה של ירושלים עיר הקודש אינו בא במפורש אף פעם בחמישה חומשי התורה. ואולם אין להטיל ספק בדבר, שגם בספרי התורה ישנם רמזים לחשיבותה ולקדושתה של ירושלים. בפרק זה אציג את הרמזים להופעתה של ירושלים כמו כן, אענה על השאלה מדוע ירושלים מוזכרת במרומז ולא בגלוי.
הנושא השני בו עוסקת העבודה הינו המהפכה הרעיונית של ייחוד הפולחן. מעשה ייחוד הפולחן היה מהפכה גמורה בחיים הדתיים של עם ישראל, בבת אחת נאסרו כל מקומות הפולחן שבארץ יהודה והותר לייחד את הקרבת הקורבנות רק בירושלים – העיר אשר בחר ה'. בפרק זה אבהיר את רעיון חוק ייחוד הפולחן המובא לראשונה בספר דברים וכן, אציג את הרעיון העומד במרכז ספר דברים המתאפיין בתפיסתו הדבטרונומיסטית.
הנושא השלישי מתמקד בירושלים בתקופת הממלכה המאוחדת בימיהם של המלכים דוד ושלמה. אעמוד על הנסיבות בהן ירושלים כבשה את מעמדה והפכה לבירה וכן את הסיבות לבחירתו של דוד בירושלים, כמו כן אפרט את התפקידים שמילאה ירושלים בימי הממלכה המאוחדת.