סמנריון בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 5668
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה עוסק באוכלוסיית הילדים האוטיסטים, בעלי הפרעה התפתחותית נרחבת המאופיינת בליקויים בתקשורת, באינטראקציה החברתית ובתגובות לסביבה.
המאפיינים המועלים במחקר, מעידים על הצורך של האוטיסט בדמות מתווכת באופן תמידי, על מנת לעשות פעולה כלשהיא – פיזית או מנטלית.
דווקא בסוג אוכלוסייה שכזה, מעניין לבדוק האם קיימת יכולת לפיתוח ילד אוטיסט שהינו לומד עצמאי.
בחיפוש אחר קצה חוט למחקר, הועלתה שיטת ה- Teacch המדגישה את חשיבות ההוראה המובנית, הבנייה וארגון של הסביבה.
השיטה מבוססת על הנחת היסוד לפיה האוטיסט מגיב היטב למובנות, המובנות מעניקה חווית למידה מוצלחת וכלים התורמים ללמידה עצמאית. מכאן השאלה הנחקרת היא: "באיזו מידה מסייעת שיטת ה- teacch לפיתוח לומד עצמאי בפעולת השימוש בשרותים, אצל ילדים אוטיסטים?" פעולת השימוש בשרותים, נבחרה כדוגמא לפעילות מורכבת אשר אוטיסטים רבים מתקשים למלאה.
בכדי לענות על השאלה, סקרנו מיהו הלומד העצמאי ומאפייניו, הרלוונטים לאוכלוסיה הנחקרת. חקרנו אודות אוכלוסיית האוטיסטים ומאפיינה כלומדים, תוך מתן דגש על ארגון הסביבה החינוכית המותאמת לילדים אוטיסטים.
מתוך כך, נחקרה שיטת ה- Teacch כאסטרטגיית פיתוח לומד עצמאי אצל ילדים אוטיסטים.
שיטת המחקר הינה תצפיות בגן ילדים אוטיסטים, אשר רמת התפקוד שלהם מאפשרת עבודה יעילה בשיטת ה- Teacch.
קריטריונים שונים נבדקו טרם ההתערבות החינוכית בשיטה הנחקרת, במהלך ההתערבות ולאחריה. התוצאות אורגנו בטבלה מסכמת.
בפרק הדיון, עסקנו במסקנות והשתמעויות העולות מתוך המחקר.