נטיות רדיקליות בקרב הפלגלנטים- התזה הכרונולוגית מול הגיאוגרפית

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 1209
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

המגיפה השחורה הביאה לפרוץ תנועת כפרה שנועדה לשכך את חמת האל ולהפסיק את המגיפה. עדויות בנות הזמן מספרות על אלפי אנשים שהצטרפו לקבוצה, עברו מעיר לעיר והצליפו בעצמם בפומבי. עד סתיו 1349 העניין עורר דאגה ברמה הלאומית. השאלה המתבקשת היא מדוע לקח זמן עד שהוכרזה התנועה הפלגלנטית כמינות. ההסבר הרווח הוא שהפלגלנטים עברו שלב של רדיקליזם במהלך קיומם, בעקבות ירידת איכות החברים בה, מה שהביא לירידת המשמעת ולעימותים עם הכמורה והיהודים. ההיסטוריון הגרמני מרטין ארבשטוסר התנגד לתיאוריה כרונולוגית זו והציב מולה תיאוריה גיאוגרפית, לפיה רק באיזורי תורינגיה ופרנקוניה עברה התנועה תהליכי רדיקליזציה, בעקבות השפעה של תנועות מינות שרווחו שם .
בעבודתי, אבדוק תיאוריה זו מול דעותיהם של היסטוריונים אחרים בנוגע לארבע טענות, שלפי קיקהפר מהוות את אבני הבוחן לתיאוריה של ארבשטוסר, ואנסה לגלות איזו משתי התיאוריות (הכרונולוגית אל מול הגיאוגרפית) היא הנכונה.
5. סיכום התזה של ארבשטוסר מעניינת מאוד ומעוררת מחשבה, אך היא מציבה בפנינו בעיות רבות. ראשית, ארבשטוסר לא לוקח בחשבון את העובדה שכרוניקות באותם הימים היו בשלבי התפתחות שונים בערים השונות, ולכן תהיה זו טעות לראות באי-תיעוד של פרטים בעיר אחת אישור להיפותזה כלשהי.
אולם, בסופו של דבר טעותו של ארבשטוסר הייתה, שבמקום לעיין במקורות ולהסיק מהם תיאורייה, הוא גיבש תיאורייה וניסה להוכיח אותה באמצעות קריאה סלקטיבית של טקסטים. מקורות יהודיים, לדוגמא, הוא לא קרא, וזו, כנראה, הסיבה בגללה לא מצא תיעודים לטבח ביהודים.
מדבריהם של ציגלר וטוכמן, נראה שלמרות ניסיונו המרתק של ארבשטוסר להציע דרך אחרת להסתכל על ההיסטוריה של המאה ה14, נראה, שהתיאורייה הרווחת בדבר תהליך רדיקליזציה כרונולוגי הוא הנכון.
תוכן עניינים
מבוא                                                                                                             1
1 . הטענה לפיה המרכיב החברתי בתנועה לא השתנה                                           1
2 . הטענה לפיה הפלגלנטים לא נקטו באלימות נגד אנשי כנסייה                               2
3 . הטענה לפיה הפלגלנטים לא היו אחראים למעשי אלימות נגד היהודי                       3
4 . הטענה לפיה אימצו הפלגלנטים דוקטרינות מינות                                                     4
5. סיכום                                                                                                     4
בבליוגרפיה                                                                                                         5