מלחמת סנחריב ביהודה- האם נערכו מסע אחד או שניים

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3200
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

על-פי כל המקורות הידועים לנו על מסעו של סנחריב מערבה בשנת 701 לפנה"ס, מדובר במסע בודד שלא קדם לשום מסע מלחמה אחר. אולם הבעייתיות שעולה מקריאה בגרסתו של ספר מלכים ב' לסיפור המפורסם, גרמה לחוקרים מסוימים להרים גבה ולתהות שמא התרחש יותר ממסע מלחמה אחד.
   השערה זו הועלתה לראשונה בידי פרשן המקרא המדיוואלי רד"ק (רבי יוסף קמחי). היה זה ניסיון להסביר את התפנית העלילתית שהתרחשה בסיפור באמצעו של פרק יח בספר מלכים ב'. במאה ה19 הועלתה הסברה מחדש ע"י ג' רולינסון ומאז הוא זכה למספר לא קטן של תומכים (גליל תשמ"ח: 3). חוקרים לא מעטים החלו לעיין במקורות חוץ מקראיים לצד המקורות המקראיים ולחפש הוכחות לקיומו של מסע מלחמה נוסף שערך סנחריב לאחר המסע המפורסם בשנת 701 לפנה"ס, מסע שיכול להסביר את הבעייתיות שבטקסט המקראי.
   בעבודה זו אנסה לגבש דעה בנוגע לתיאוריה השנויה במחלוקת בדבר קיומם של שני מסעות מלחמה בידי סנחריב כנגד יהודה. בחלקה הראשון של העבודה אבדוק מה אומרים המקורות לגבי מספר מסעות המלחמה שערך סנחריב ליהודה ובחלקה השני של העבודה אנגח את הנחותיהם של ההוגים השונים בעד ונגד תיאוריה זו. ג.
סיכום לאחר שקראתי את המקורות השונים המתארים את מסע סנחריב, ואת טענותיהם של חוקרים בני זממנו בדבר מסע/מסעות המלחמה של סנחריב כנגד יהודה, אני יכול להגיד בלב שלם שקשה לפסוק בנדון. אין ספק ששלל העדויות התומכות בקיומו של מסע מלחמה נוסף, מאוחר לשנת 689 לפנה"ס, מקשות על חוקר נושא זה להישאר אדיש לאפשרות שחוסר מזל בתיעוד ההיסטוריה מנע מאתנו את תיעודו של מסע מלחמה שני על יהודה. אולם, אחרי הכל, הסבירות שמתוך כל המקורות ששרדו המתארים את האירוע, ישרדו רק המקורות שמתארים את המסע הראשון מערבה, היא נמוכה מאוד. מדובר, ללא ספק, בתיאוריה מעוררת מחשבה לגבי הדרך שבה אנחנו משכתבים את ההיסטוריה, אבל בסופו של דבר, בתחום חקר ההיסטוריה, עלינו לנסות לברר מה באמת קרה, ולדעתי מה שקרה בספר מלכים ב' הוא בסך הכל ניסיון לא מוצלח לשלב מסורת רשמית ומסורת עממית לכדי סיפור היסטורי אחד, כפי שניתן לראות לא פעם בספר התנ"ך בכלל ואצל המחבר הדויטרונומיסטי בפרט. לצערי, למרות העניין שבדבר, שי (1999), החוקר העיקרי עליו ביססתי את הצד התומך במסע אחד בעבודתי, רצה בראש ובראשונה למצוא הוכחות לתזה בה הוא תומך, ובמקרים לא מעטים הוא היה מוכן להתעלם מעובדות ולשנות אותן במקצת, כדי שהן תתאמנה לתיאוריה בה הוא תומך. תוכן עניינים
מבוא
2
א. דעת המקורות 2
1 .    מקורות יהודיים 3
2 .    מקורות אשוריים 3
ב. דעות החוקרים 4
הבעייתיות בטקסט המקראי 5
ההבדל בין הכתוב בטקסט המקראי לכתוב במקורות האשוריים 6
הבעייתיות בתיאור המצור על לכיש ושאלת המצור על ירושלים
8 הבעייתיות בביצורה המהיר של ירושלים 9
שאלת התערבות הכושים 10 ג. סיכום 11
ביבליוגרפיה 13