אידיאולוגיה ירוקה כחלק מדמוקרטיה - מועילה או מזיקה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4511
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

אידיאולוגיה ירוקה כחלק מדמוקרטיה רוב התנועות האקולוגיות החזקות צומחות ומשגשגות במערב הליברלי, ולכאורה אין טבעי יותר מכך, שאידיאולוגיה ירוקה תהיה במידה רבה חלק מכל שלטון דמוקרטי ליברלי. אבל, יש בעייתיות בהנחה זו, ולמרות הדמיון הרב בין שתי האידיאולוגיות הנ"ל, יש גם מתח ביניהן במבחן המציאות.
לאידיאולוגיה ירוקה ולדמוקרטיה יש קווים משותפים. המטרות שמציבה לעצמה אידיאולוגיה ירוקה, תוך מעורבותו של הציבור (דמוקרטיה) – ע"י העם – נעשות בעיקרן לטובת הכלל – למען העם. טובת הכלל מתורגמת לפעמים לדעת מומחים ולצורכי בעלי אינטרסים כלכליים ופוליטיים.
הדמוקרטיה, כמו האקולוגיה, מאופיינת במערכת של איזונים ובלמים כדי לשמור על יציבותה, ולשתיהן נחוץ שלטון חוק. גם קהילת בני האדם חייבת להסתדר במנגנון של חוקיות, התחשבות והדדיות, כשהאדם הפועל בתוכה, תורם ונתרם.
הדמוקרטיה באנגליה, שהיא הדמוקרטיה הוותיקה והיציבה בעולם, מבוססת על ריסון עצמי והדדיות בתוך קהילות, כמעט באותה מתכונת כאלף שנים. בתרבות שמכבדת את החוק, יש תקווה שתהיה הקשבה גם לטבע ולאיכות הסביבה. התנועות הירוקות פועלות ותוססות בקרב החברה האזרחית, המהווה נדבך חשוב בהתפתחות משטר דמוקרטי. המדינה משאירה להן מרווחי חיים עצמאיים, הפעילים יוצרים לא רק דעת קהל, אלא גם השפעה על הכרעות בסוגיות סביבתיות, שפירושה רמה גבוהה יותר של מודעות אזרחית. עבודה זו בוחנת בחלקה הראשון את שאלת המחקר: באיזו מידה חייבת אידיאולוגיה ירוקה להיות חלק משלטון דמוקרטי; מה הן נקודות המפגש בין דמוקרטיה לאקולוגיה ובכך יש תשובה לשאלה – "במידה רבה", ומה הן נקודות המחלוקת ביניהן ובכך יש תשובה לשאלה – "במידה מועטה ביותר".
חלקה השני של העבודה הוא דיון בנקודות שהועלו בעקבות שאלה זו:
אלו בעיות נוצרות בשימוש בזכויות ליברליות ועל בסיס גישה פלורליסטית למען מטרות ירוקות; איזה מתח קיים בין אידיאולוגיה ירוקה לליברליזם כלכלי; האם ניתן להשיג רפורמות אקולוגיות דרך הממסד הדמוקרטי; איזה חלק יש לדמוקרטיה במאבק לשימור המאזן האקולוגי הגלובלי; מהי המידה הראויה לביזוריות במסגרת שלטון דמוקרטי לפתרון יחסי אדם-סביבה.
בסוף העבודה יובא סיכום ויוצגו מסקנות לשאלת המחקר משני כיוונים: באיזו מידה חייבת אידיאולוגיה ירוקה לפעול באמצעות הדמוקרטיה, כלומר, מדוע כדאי לדמוקרטיה שאידיאולוגיה אכן תפעל במסגרתה, ומנגד, מדוע כדאי לאקולוגיה לפעול במסגרת דמוקרטית.
  ראשי פרקים א.      מבוא —
עמ' 2-3.
ב.      נקודות מפגש בין האקולוגיה לדמוקרטיה -עמ' 4-5.
ג.        נקודות מחלוקת בין האקולוגיה לדמוקרטיה .עמ' 6-7.
ד.      דיון –…עמ'
8 -15.
ה.      סיכום ומסקנה –..עמ'
1 6-17.
העבודה כתובה בפונט 14