הגורמים לפרוץ מלחמת הבורים

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 3343
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תוכן מבוא 1
רקע
היסטורי ..2
גורם ראשון- "פשיטת ג'יימסון" -.4
גורם שני- המניע הקפיטליסטי במסווה מצוקת האאוטלנדרים -…6
גורם שלישי- השפעתם של צ'מברלין ומילנר על הידרדרות הקונפליקט –.8
סיכום ומסקנות –…10 רשימת מקורות –…11
מבוא: ב- 11 באוקטובר 1899, הצהירו הבורים מלחמה על האימפריה הבריטית. הציבור הבריטי ציפה שהמלחמה תסתיים ותחלוף לפני חג המולד אך, נתבדה. המלחמה נמשכה כמעט 3 שנים, גרמה לאובדן חייהם של 20,000 חיילים בריטים שנלחמו למען האימפריה, הייתה היקרה מזה שנים, (למעלה מ-200 מיליון לירות שטרלינג )  והייתה המלחמה המשפילה ביותר  עבור הבריטים  בין השנים:  1815  ועד מלה"ע ה-1. חוקרים רבים עסקו במלחמה זו  ודנו במניעים השונים אשר גרמו לפרוץ המלחמה.
הגורמים אשר קשורים לפרוץ המלחמה דנים בנושאים שונים כגון: הגנה על הנתינים הבריטים בטראנסואל, קשר בין בעלי מכרות קפיטליסטים, "פשיטת ג'יימסון", המניע הבורי לעליונות ומנהיגותו של קרוגר , לאומות כוחנית קיצונית והרוחות ששררו בבריטניה בהקשר זה, מנהיגים משולהבים או למען יוקרת האימפריה.
בעבודה בחרתי לעסוק במניעים המרכזיים לפרוץ מלחמה זו תוך כדי בחינה מעמיקה של מעורבות הבריטית בפרוץ המלחמה. פרט לרקע היסטורי אשר סוקר החל מתחילת ההתיישבות הלבנה בדרום אפריקה ועד לפרוץ המלחמה את האירועים, העבודה חולקה לשלושה פרקים מרכזיים אשר מתעמקים בשלושה גורמים שונים אשר מצאתי אותם כרלוונטיים ומשמעותיים ביותר לגבי מעורבותה של בריטניה.
הגורם הראשון שנבדק: "פשיטת ג'יימסון" אשר נכשלה, הייתה אירוע בעל משמעות להתהוות הקונפליקט. לאחר סיום אירוע זה הבורים הרגישו שעצמאותם מאוימת לא רק מבית ע"י האאוטלנדרים אלא גם ע"י האימפריה מבחוץ. הגורם השני: המניע הקפיטליסטי- מבוסס על התיאוריה של הובסון הטוען כי המלחמה נגרמה ע"י בעלי מכרות בריטים קפיטליסטים אשר ביקשו למקסם את רווחיהם באמצעות המלחמה ולאחריה, ובכדי להשיג זאת הבליטו את מצוקת האאוטלנדרים.
גורם שלישי: השפעתם האישית של דמויות המפתח הבריטיות בקונפליקט. לדעת חוקרים רבים ישנו קשר בין אופיים ושאיפותיהם של אישים אלו להידרדרות הקונפליקט עד למלחמה. ג'וזף צ'מברלין, שר המושבות וסיר אלפרד מילנר, הנציב העליון, היו בעלי עמדות מפתח משמעותיות ואכן תפקידם המשמעותי בקונפליקט התברר רק לאחר חשיפת מסמכים שונים שנים רבות לאחר המלחמה.
שלוש שנים נלחמו הבורים והבריטים עד לסיומה של המלחמה בניצחונם של הבריטים שהושג רק לאחר ריכוז הבורים בגטאות, בכדי לדכא את לחימת הגרילה האמיצה בה נקטו. השילוב של גורמים אשר אסקור במהלך העבודה יחד עם נוספים שהוזכרו הוביל לפריצתה של המלחמה אשר תוצאותיה ניכרו למשך תקופה ארוכה.