יישום תיאוריות יחב"ליות על מקרה פריצת אינתיפאדת 87'

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 3308

תקציר העבודה

תוכן מבוא –…3
רקע היסטורי .4
מסגרת תיאורטית –5
יישום הסבר ברמת חברה 8
יישום הסבר ברמת מערכת –..11
מסקנות –13
סיכום –..14
רשימת מקורות –..15
מבוא
בראיון לרדיו ( קול ישראל באנגלית) ב-10 בדצמבר 1987, נאמר ע"י רשאד א-שווה ראש עריית עזה דאז :" יש לצפות לאירועים כאלו אחרי 20 שנה של כיבוש קשה. אנשים איבדו כל תקווה.
הם מתוסכלים לגמרי. הם אינם יודעים מה לעשות. הם נקטו בקו של פונדמנטליזם דתי, שהוא האמצעי האחרון עבורם. הם איבדו תקווה לכך, שישראל תיתן להם אי-פעם זכויות. הם מרגישים כי מדינות ערב אינן מסוגלות להשיג דבר. הם חשים כי אש"ף, אותו הם רואים כנציגם, נכשל בהישג כלשהו…מה שקרה הוא ביטוי לתסכול ולכאב על כיבוש ישראלי מתמשך".
הסכסוך הערבי ישראלי הופך ערב הקמת המדינה, עם כניסת צבאות מדינות ערב, לסכסוך בינלאומי. לא עוד סכסוך אזרחי בין שני לאומים כי אם סכסוך בין מדינות כאשר האינטרס הפלשתינאי מיוצג ע"י מדינות ערב. מכאן הקישור היחב"לי של מקרה אמפירי זה לעניינינו. החל ממלחמת ששת הימים מקבל הסכסוך מימד חדש עם העברת שטחי יהודה שומרון ועזה.
בעבודה זו אחקור את הגורמים להתפרצות האינתיפאדה ב-1987, מנקודת המבט הפלשתינאית. האינתיפאדה הינה התקוממות של עם אשר מנסה להשיג התקדמות במאבקו לאחר שאמר נואש מהניסיונות השונים.
הגורמים לפרוץ האינתיפאדה מגוונים וניתנים לניתוח ע"י מפלסי ניתוח ופרדיגמות מגוונות.             הלאומיות, תנאי החיים הקשים במחנות, השנאה החריפה על רקע דתי, המצוקה הכלכלית הגוברת, הדור החדש, השחיקה בהרתעת צה"ל והקיפאון בתהליך המדיני כולם כאחד מהווים סיבות לפרוץ האינתיפאדה.
 בעבודה זו נלקחו הגורמים המרכזיים ונותחו ע"פ הדרישה לפי מפלסי ניתוח והפרדיגמות המתאימות. באמצעות רקע היסטורי, הבנת המסגרת התיאורטית ויישום האינתיפאדה על כל אחד מן ההסברים להתקוממות עם, ניתן לקבל תמונה כי המניעים העיקריים להתקוממות נובעים כתוצאה מהתפתחות הלאומית וההבנה כי על עם לדאוג לקיום האינטרסים שלו. על- מנת להוכיח את הטענות הללו אתבסס על מאמרים וציטוטים שונים אשר נכתבו במהלך השנים ע"י חוקרים רבים שעסקו בקונפליקט.
התהליך אשר מתרחש בחברה הערבית בכלל, והפלשתינאית בפרט הינו מורכב. בעבודה זו מפאת קוצר היריעה נאלצתי לקצר ולהביא בחשבון רק את האירועים המרכזיים והרלוונטיים לתהליכים הנחקרים.
יש לזכור כי האינתיפאדה מהווה רק פרק אחד של הקונפליקט אשר נמשך עד היום.