הוראת התנ"ך בשיטת ג'יקסו

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6987
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

עבודה מחקרית, אשר הושקעו בה שעות רבות של חשיבה ומקוריות, עבודה רצינית ומקיפה ונותנת מענה ליישום בכל מיני נושאים הנלמדים במסגרת שיעורי התנ"ך.
העבודה מכילה כ- 49 עמודים וכוללת דפי עבודה ומבחן ליישום השיטה הלמידה השיתופית למידה שיתופית היא שם כולל למספר שיטות הוראה, שבכולן מתחלקת הכיתה לקבוצות קטנות של תלמידים, שעובדים יחד, כדי להגיע להבנה בחומר הנלמד.
בנוסף, מטרתו של תהליך למידה זה גורמת לחיזוק היחסים החברתיים בין חברי הקבוצה, והיא אחת השיטות היחידות שמשלבות את האלמנט החברתי והלימודי יחד.
כיום, מקובלות ארבע שיטות ללמידה השיתופית :
א. שיטת הצוותים         – STAD ב. שיטת הלמידה "ביחד" – LEARNUNG TOGETHER ג. שיטת "קבוצות החקר" – GROUP INVESTIGATION ד. שיטת הרכבה – JUGSAW שיטת ג'יקסו בעבודתי אתמקד ב"שיטת הרכבה"- ג'יקסו ואראה כיצד ניתן ליישמה בהוראת יחידה בתנ"ך.
השם ג'יקסו לקוח ממשחק הרכבה "הג'יקסו פזל" בו המשחק מרכיב ומחבר מספר חלקים שונים לתמונה שלמה. בעברית דגם זה נקרא "צוות הרכבה". תהליך הלמידה בשיטת ג'יקסו מתחלק ל – 2 חלקים.
בחלק הראשון כל חבר בקבוצה אחראי ללמידתו של תת נושא אחד מהנושא הנתון, ובחלק השני לומדים ומלמדים חברי קבוצת האם זה את זה את קטעיהם,  עד שכל חבר יודע ושולט בנושא הנלמד.
לדגם הג'יקסו 2 מרכיבים ארגוניים עיקריים :
קבוצת הג'יקסו שהיא קבוצת האם וקבוצת ההתמחות.
מרכיב נוסף הוא המבחן האישי.
שלושת המרכיבים האלה בונים את המרכיב הרביעי שהוא התהליך של יצירת תלות הדדית בין הלומדים.
כעת אסביר את כל אחד ממרכיבים אלו.
תוכן העניינים :
מבוא : הלמידה השיתופית                                                   עמ' 3-4        א.  רקע
1. שיטת ג'יקסו       א.   מרכיבי השיטה                                                         עמ' 5
      ב.    יתרונות שיטת ג'יקסו                                                עמ' 6
      ג.    התכנים המתאימים להוראה בשיטת ג'יקסו                     עמ' 7
      ד.    שד"ד בהכנת תכנים                                                   עמ' 8
 2. יישום השיטה בכיתה      א.    השלבים בהם פועלות קבוצת ג'יקסו                              עמ' 9
     ב.     תהליך ההפעלה בכיתה- שלושה שלבים                          עמ' 12 – 10      ג.     תרשים התהליך                                                        עמ' 13
 3. הוראת תנ"ך בשיטת ג'יקסו       א.    תרומת שיטת ג'יקסו להוראת תנ"ך                                 עמ' -15 14
    ב.     מאפייני לימוד תנ"ך בשיטת ג'יקסו                                 עמ' 16-17
    ג.     החסרונות שבשיטה זו                                                 עמ' 18
ב.  הוראה
1 .      הכנת היחידה  א.     הסיבות ללימוד היחידה בשיטת ג'יקסו                             עמ' 19
    ב.     הסבר היחידה ברמת לומד (מקור + פרשנות)                     עמ' 20-27
   2. הוראת היחידה     א.     מבנה השיעור                                                            עמ' 28-29      ב.      דפי עבודה לקבוצות המומחים                                      עמ' 30-39
    ג.      הסבר היסודות הדידקטיים                                           עמ'
4 0     ד.      חזרה לקראת המבחן המסכם                                        עמ' 41
    ה.     סיום התהליך – מבחן מסכם                                          עמ'
4 2-45
סיכום                                                                        עמ'
4 6
הערות                                                                       עמ' 47
ביבליוגרפיה                                                                עמ' 48